73. Velg økologisk kaffe

#71 (1)

Kaffe er en av de avlingene i verden som blir behandlet kraftigst med sprøytemidler, inkludert mange midler som er forbudt i Europa. Dette er et problem både for det biologiske mangfoldet og for helsa til de som jobber med kaffen eller bor i nærheten av kaffeplantasjer. For å ta det første først: Sprøytemidler dreper eller hemmer insekter, ugress, dyr, fugl og fisk. Problemet med dette er at plantene og dyra som blir påvirket, har en funksjon i naturen, og når disse blir svekket, kommer naturen «ute av balanse» og blir mer sårbar. Sprøytemidlene påvirker dessuten naturen i et mye større område enn kun kaffeplantasjen; de blir fraktet med vann som renner av fra kaffeplantasjen, og kan dermed påvirket livet i hele vassdraget nedstrøms for plantasjen. I et studie fra Brasil ble det funnet rester av 24 ulike sprøytemidler i elvevannet i en region med mye kaffedyrking.

Som om ikke det er ille nok, er kaffebøndene er gjerne fattige, og har begrenset kunnskap om skadevirkningen av sprøytemidler. Det gjør at de ikke nødvendigvis bruker tilstrekkelig verneutstyr eller bruker sprøytemidlene på en slik måte at de ikke utgjør noen helserisiko (En liten (og trist) digresjon: Sprøytemidler er visst den vanligste måten å ta selvmord på i Sri Lanka. Så det er definitivt ikke ufarlig). I tillegg er det også et helseproblem når sprøytemidlene forurenser vann og vassdrag som folk skal drikke.

Jeg pleier å kjøpe økologisk kaffe selv, men drikker de fleste koppene mine på jobb, og der er jeg jammen ikke sikker på hva det går i. Det skal jeg finne ut av på mandag. Hvis det ikke er økologisk kaffe nå, kan det jo hende at det kan bli det? Ellers får jeg begynne å brygge min egen.

73. Velg økologisk kaffe

5 kommentarer om “73. Velg økologisk kaffe

  1. Drikker ikke økologisk kaffe av den enkle grunn at den jeg har smakt hittil ikke er særlig god 😥 Har du funnet økologisk espresso noe sted? Jeg har ikke funnet ennå.

    Liker

    1. Hmm, nei, jeg kan ikke si at jeg har sett det ferdig malt, men det går jo an å kjøpe hele bønner og male selv? Jeg har begynt å kjøpe økologiske kaffebønner på kaffebarer. Dyrt, men veldig godt!

      Liker

      1. Jeg har ikke kvern og det funker ikke så godt i den kjøkkenmaskinen jeg har. Muligens investerer jeg i en kaffekvern av typen hånddreven som maler espressofint. Den er bare litt dyr…den også :/

        Liker

      2. Har samme kjøkkenmaskinerfaring som deg. Funker ikke til kaffe 😦 Jeg bruker en gammel vegghengt kaffekvern jeg fikk/arvet at tanta mi. Det tok litt tid før jeg lærte meg å stille inn malingsgraden, men nå blir bønnene malt «hur fint som helst»! Kanskje det er mulig å finne en på et loppemarked eller i en bruktbutikk? Ingenting slår lukten av nymalt kaffe!

        Liker

Legg igjen en kommentar