Status april og mai

Statusposten for april ble glemt i mye annet, så nå blir det en felles statusoppdatering for april og mai. Lag deg gjerne en kopp te, for dette blir en lang post!

Aller først litt om prosjektet og bloggen. Noen har kanskje merket at innleggsfrekvensen har gått ned i det siste. Det skal jo egentlig komme et innlegg (minst) annenhver dag, men nå går det nesten en uke i mellom. Forklaringen er enkel: Jeg har rett og slett vært lite inspirert til å blogge, og hatt nok annet å gjøre, og dermed havnet litt bakpå. Derfor er jeg også bare på tiltak 72 når jeg egentlig skulle være på tiltak 78. Men vet dere hva? Det er greit. Det viktigste er å fortsette, og beholde engasjementet, så får det bare være at det ikke blir 180 miljøtiltak i 2015. I sommer blir jeg også bortreist i nesten fire uker, og får ikke postet noen tiltak, så det er uansett nødvendig å endre på målet mitt. Hva med 150 tiltak i løpet av året? Det er jo også et finere tall enn 180…

Her er status på tiltakene hittil:

1. Sluttet å kaste mat

Matsvinnet til og med 31. mai ser slik ut:

matsvinn05

Det er fortsatt nesten 3 kg mat som kunne vært spisbar som jeg har kastet, men jeg er fornøyd!

28. Unngår palmeolje

På statusoppdateringen for mars skrev jeg at jeg ville revurdere dette tiltaket fordi alternativene til palmeolje ikke er så mye bedre. Jeg har revurdert, og kommet fram til at jeg fortsetter å unngå palmeolje. Ikke fordi jeg mener at all palmeolje burde erstattes med raps- eller solsikkeolje, men fordi de produktene som inneholder palmeolje ikke er noe bra for meg (kjeks, kaker, godteri, halvfabrikata…), og kroppen min har det bedre uten. Grei måte å slippe å ta stilling til palmeoljeproblematikken på?

32. Spar miljøvennlig

Oljefondet trekker seg ut av kull! Det er faktisk bedre enn jeg hadde forventet.

35. Lag kompost av matavfallet

Siden marken i kjelleren min jobber så innmari treigt, kjøpte jeg inn en varmkompostbinge og plasserte den i hagen til foreldrene mine. Et forsøk på å snikinnføre kompostering i foreldrehjemmet? Definitivt! Men både mamma og jeg trenger jord, så dette blir nok bra, skal dere se!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ellers bor marken fortsatt hjemme hos meg, men nå i en kasse i kjelleren. Den lever og spiser, men ser ikke ut til å formere seg noe særlig, og det tyder kanskje på at den ikke har ideelle forhold? Eller at det rett og slett er feil type mark. Jeg fikk et tips i kommentarfeltet om å heller bruke mark fra en komposthaug enn kjøpemark fra sportsbutikken, så nå lurer jeg på om marken i boden skal få selskap av noen selvgravde mark.

40. Dyrk urter og grønnsaker i vinduskarmen

Både vinduskarmene hjemme og vinduskarmene på jobb har vært fulle av planter de siste månedene, og selv om mye er plantet ut, er det fortsatt litt igjen. Her hjemme har jeg masse krydderurter, en agurk-,  en squash- og en tomatplante (alle med små, grønne kart), og på jobb har jeg tre planter som enten er chili eller paprika (eller begge deler…). Det er veldig hyggelig med noe grønt i vinduskarmen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Paprika eller chili?
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Squash!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tomtater

42. Ta tog i stedet for fly

I slutten av april var jeg på to befaringer på Vestlandet. I stedet for fly, tok jeg nattoget begge veier og ellers brukte jeg også kun kollektivtransport. Det funket helt perfekt! Behagelig, og sparer både tid, penger og miljø. Det mest overraskende var at alle ble sjokkert når de hørte hva jeg drev med. Kom du hit med buss? Hæ, drar du ikke hjem med fly?

Vel, det fungerte kjempebra, så dette skal jeg fortsette med!

45. Gi bort ting du ikke bruker

Jeg satte alt ut på fortauet en søndagsmørgen, og når jeg kom hjem på kvelden var det meste borte. Bare en halv IKEA-pose igjen. Den hadde jeg planer om å gi til et loppemarked, men så langt kom jeg ikke, så den står fortsatt i boden. Neste måned, kanskje.

46. Bruk opp

Det høres kanskje rart ut, men dette er mitt favoritt-tiltak hittil. Å bruke opp ting man har istedet for å kjøpe nytt er enkelt, men allikevel effektivt. Det handler om å tenke seg om før man kjøpe noe (har jeg kanskje noe hjemme som kan brukes i stedet?) og om å se hva man har, og bruke det selv om det ikke er perfekt. Jeg har tatt fram gamle håndarbeidsprosjekter og laget dem ferdig, jeg har spist opp grønnsaksrestene fra fryseren, jeg har brukt opp det jeg fant av små tannkremtuber (overraskende mange!) og ting som jeg, i min nye, mer miljøbevisste tilværelse ikke bruker lenger, men som allikevel gjør mer nytte om de blir brukt enn om de blir kastet. Det er fint. Jeg skal fortsette å bruke opp de neste månedene.

47. Velg gryter og stekepanner uten belegg

Fortsatt godt fornøyd med min støpejernspanne.

48. Velg jord uten torv

Etter at jeg skrev innlegget, kom Framtiden i våre hender med en guide til jordprodukter. Konklusjonen er egentlig at det er best å holde seg unna hagesentre. Hvordan får man så tak i jord? Jeg anbefaler følgende fremgangsmåte: Dra på hageavfallsmottak. Ta med blå IKEA-poser. Kjøp kompostbasert jord. Plant! Til kjøkkenhagen på jobb har jeg 1/3 Q-kompost og 2/3 toppjord fra Oslokompost.

Jeg har også brukt kokos»jord» kjøpt på Clas Ohlson, og selv om det er bedre enn torv i denne rapporten her, er det fortsatt transportert langt. Kompost er bedre!

49. Velg fisk fra bærekraftige bestander

Jeg har spist lite fisk i det siste….

50. Plukk blomster

Det er høysesong for markblomster, og jeg trenger ikke gå mange meterne fra inngangsdøra for å finne dette:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

51. Spis is i kjeks

Været de siste månedene har ikke fristet til is. Håper sommeren kommer snart!

52. Spis ugress

Det var dette med gode intensjoner og manglende gjennomføringsevne… Jeg hadde jo tenkt til å poste «Ukas ugress» hver uke, men sånn har det ikke blitt. Jeg har dog spist ganske mye ugress. Skvallerkålpai, neslesuppe, ugresslasagne og vassarve som salat. Det er fortsatt noen uker igjen av ugressesongen, så kanskje jeg får på plass et par innlegg til før en er ferdig?

53. Bak brød

Eller rundstykker, som jeg har levd på i det siste. Brytestykker er min favoritt!

54. Bruk bysykkel

Jeg brukte bysykkel noen ganger, men så fikk jeg egen sykkel, og etter det har jeg stort sett brukt den.

55. Velg en miljøvennlig søkemotor

Ecosia fungerer helt fint.

56. Husk lokk

Ja. Kjøpte nettopp lokk til de to grytene som manglet det.

57. Unngå salg

Det er lettere sagt enn gjort. Jeg tar fortsatt meg selv i å kikke i tilbudshylla for å se om det er noe jeg har lyst på…

58. Kjøp fisk fra fiskebåten

Ikke kjøpt fisk i det hele tatt siden sist.

59. Dropp engangsgrilllen

Det har ikke akkurat vært grillvær, så grillen har fått stå siden jeg skrev innlegget. Har planer om å ta den fram igjen i morgen!

60. Heng opp klær til tørk i stedet for å bruke tørketrommel

Med regnvær har jeg stort sett hengt opp klærne inne,

61. Lag kjøkkenhage

Jeg har laget opptil flere. Med vårens kalde vær, går det tregt, men det meste lever! Her er noen bilder fra kjøkkenhagen hos foreldrene mine:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ringblomst
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Snart reddiker klar til høsting
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Reddiker og krydderurter. Jeg har hatt fiberduk over beddene, derav pinnen.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Poteter
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mer ringblomst. Brokkoli og løk i bakgrunnen
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Blomkål
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sukkererter
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Rød- og gule beter
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tomat- og suashplantene som ble plantet ut rett over 17. mai trives ikke så kjempegodt…

62. Støtt ditt lokale bryggeri

Det går i Grünerløkka brygghus og Sagene bryggeri. Noen flere tips til Oslo-brygget øl?

63. Sykle til jobben

Jeg sykler til jobben, og det er herlig!

64. Dropp hårføneren

Hårføneren min forsvant forrige gang jeg flytta, og jeg har ikke savnet den.

65. Dropp flekkfjerningsmiddel

Såpe er tingen.

66. Velg en tannbørste i bambus

Veldig fornøyd med min.

67. Bruk bunad

Det ble Trønder-bunad, men med Gudbrandsdalen-sølv. Hva ville bunadspolitiet sagt?

68. Gi gjestene vann

Ja, og så drikker jeg vann selv.

69. Ta med egen kaffekopp

Praktisk!

70. Bli birøkter

Jeg har stelt biene to ganger til, og de er fortsatt snille og rolige. Det dårlige været fører til mye innesitting, så honning er det enn så lenge lite av. Kan vi få varmt oppholdsvær uten vind, vær så snill?

71. Is av fryseren

Det tok lang tid, men er veldig godt å få gjort. Nå har jeg endelig plass til ting i fryseren igjen.

72. Ta med spisesaker på jobb

Sist brukt til fredagskaken i går. Det er ganske mye bedre å spise ostekake fra tallerken med sølvskje enn å spise den fra serviett med plastskje. Jeg bare nevner det.

Det var alt for denne gang! Nå skal jeg i Sofienbergparken for å finne ut hva denne miljøfestivalen er for noe.

Status april og mai

3 kommentarer om “Status april og mai

  1. Syns det er så spennende og se alle tiltakene dine 🙂 Flink du! Er helt enig med du og heller fokusere på og fortsette og komme på og dele slike idêer enn og presse seg til og hver dag skulle poste noe 🙂 God helg! x

    Liker

  2. Klart det blir fint med 150 istedenfor 180 😀 Det er allerede helt fantastisk flott, og dessuten skal du jo stelle tusenvis av husdyr du har skaffet deg. Både marker og bier 🙂

    Veldig flott oppsummering. Du er virkelig i siget!

    Liker

Legg igjen en kommentar

