Omvisning i drivhuset

Som jeg nevnte i et tidligere i innlegg, satte pappa opp drivhus litt ut på sommeren i fjor, så i år er jeg så heldig å få dyrke de mer varmekjære plantene mine i mer egnede omgivelser. Det er stas, det!

Idag har jeg gjort første innhøstning, og tatt litt bilder i samme slengen, så nå blir det omvisning.

Drivhuset er på 10 kvadratmeter, og ser sånn her ut:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Drivhuset. Det er fire vinduer som kan åpnes + doble dører. Vi har (etter mye strev) installert automatisk lufting på to av vinduene, mens de to andre bare står åpne.

Til bursdagen min i mai fikk jeg både vindusåpnere og vannesystem, så i teorien skal plantene i drivhuset greie seg selv. Det har imidlertid vist seg å være vanskeligere enn som så å få passe mengde vann på riktige planter, så enn så lenge ligger tomatplantene på grensen til drukningsdøden, men jeg satser på at vi får fiksa det før ferien setter inn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tomatplanter (og noen agurker). Tomatene ble flytta inn litt tidlig, og gikk nesten dukken noen kalde netter tidlig i mai, men de fleste har greid seg ok.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I vår bygde jeg en hylle, for å få plass til dobbelt så mye chili og paprika. Jeg var litt bekymra for lite lys til plantene som står på gulvet, men det ser ut til å gå bra.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I år prøver jeg for første gang å dyrke aubergine (til venstre). Sorten heter Rosita, og jeg er veldig spent på hvordan den blir!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg har tre typer chili. Dette er svart Jalapeno, som viser seg å bli rød når den blir moden. Jeg lurer på om jeg egentlig burde tatt bort noen blomster, sånn at planten får brukt mer energi på å modne frukt, men de er jo så fine!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Paprika av typen Ferenc Tender.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Paprika Yesil Tatli
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Chilipepper Bulgarian Carrot
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dette er en melonplante. Jeg prøvde meg i fjor også, men det ble ikke noe frukt. Håper på bedre lykke i år.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tomat av typen Taxi
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Little leaf, en pickelsagurk, men den kan også spises frisk når den er liten. Jeg lurer på om denne har vokst seg litt for stor… Jeg har også slangeagurken Tanja
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tomat Quadro. Jeg har en drøm om å hermetisere mine egne tomater, og da skal disse være godt egnet. Vi får se.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Cherrytomat Naranja. Disse er nesten modne (de skal være orange)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Til bursdagen min fikk jeg også tre drueplanter, hvorav den ene er plassert i drivhuset. Det blir nok ikke druer i år, men kanskje til neste år?
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dagens fangst består av masse chili, litt paprika, en agurk og to små tomater. Jeg tror ikke jeg rekker å gjøre noe med chiliene med én gang, så tenker å putte dem rett i fryseren.
Omvisning i drivhuset

Legg igjen en kommentar

