Før du kjøper den tingen…

Truth_in_Advertising.png
«Truth in Advertising» av Lena Singla. Del av the Dark Cellars Project.

Før du kjøper den tingen, still deg selv disse spørsmålene:

  1. Trenger jeg den virkelig? Eller har jeg bare lyst på den?
  2. Skyldes mitt behov for denne tingen reklame eller annen markedsføring?
  3. Har jeg lyst på tingen for å komme i bedre form, bli penere, smartere eller kulere? Hvis ja, vil den faktisk hjelpe meg til å bli det?
  4. Kan jeg oppnå målet mitt på en annnen måte, uten å skaffe meg tingen?
  5. Hvor mange timer vil jeg måtte jobbe for å tjene nok til å kjøpe denne tingen? Er det noe annet jeg kunne brukt den tiden på som ville gitt meg større glede i livet mitt?
  6. Er det noe jeg allerede eier som kan brukes istedet?
  7. Ønsker jeg virkelig å bruke tid på å tørke støv av, vaske og vedlikeholde tingen? Ønsker jeg å bruke plass til å oppbevare tingen?
  8. Hvis tingen erstatter noe jeg allerede har, hva er galt med den gamle?
  9. Hvis jeg virkelig trenger den, er det mulig å låne den fra familie, venner eller naboer?
  10. Hvis jeg absolutt må eie den, går det an å få tak i den brukt?

Dette er fritt etter en liste jeg fant på Pinterest, som igjen kommer fra boka Enoughness. Spørsmålene traff meg ganske godt, så derfor ville jeg gjerne dele dem med dere. Det er lettere å unngå forbruksfesten når man innser at livet er bedre uten, sant?

Før du kjøper den tingen…

Legg igjen en kommentar

