Kjøkkenhagen 2016

Det er stille på bloggen for tiden, men det betyr ikke at det ikke skjer noe. Kjøkkenhagen som vi laget i fjor brukes selvfølgelig i år også. De siste ukene har jeg satt i stand beddene for sesongen, sådd, satt poteter og jordskokk og plantet ut noen få småplanter, så nå er det i grunnen bare å vente til det begynner å bli grønt!

I helga laget jeg også en «tunnel» av armeringsnett, der gresskar og sukkererter skal få klatre. Litt skeiv og rar, men det passer jo med resten av hagen… Jeg planlegger forøvrig å sette ned noen armeringsjern på venstre side for å rette den opp litt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jord
I pallekarmene i fjor var det en blanding av oslokompost (fra hageavfall) og leire. Det var ikke helt optimalt, og jeg er ganske sikkert på at plantene fikk for lite næring. I år har jeg derfor prøvd å gjøre noen forbedringer.

Aller viktigst er at jeg har blandet inn 2 bøtter kompost fra varmkomposten i hvert bedd. Supplert med noen never hønsegjødsel, håper jeg at plantene blir fornøyde. Ellers har jeg silet de øverste 30 cm av jorda i hver kasse, for å bli kvitt leireklumper, kvister og planterester. Det har tatt fryktelig lang tid, men jorda har fått en veldig mye bedre konsistens, så jeg tror det er verdt det!

Plan
For å prøve å unngå smellen fra i fjor, da jeg prøvde å plante «alt», og sådde flere bedd på nytt igjen fordi jeg hadde glemt hva jeg først hadde sådd, har jeg laget en plan for kjøkkenhagen. Den ser sånn ut:

20160407_122012

Nytt av året blir squash, jordskokk og rosenkål, og jordbærene som tidligere stod et annet sted i hagen, er også flyttet til kjøkkenhagen. Blomkål og brokkoli, som ikke gitt så bra i fjor, har jeg droppet i år, og jeg har heller ikke planer om å dyrke løk.

Tradisjon tro har det allerede skjedd endringer i forhold til tegningen; jeg var så godt i gang med å så pastinakk, at jeg glemte meg og sådde hele pallekarmen. Jammen godt at jeg er glad i pastinakk! Ellers har jeg sådd buskbønner der hvor det står sukkererter på planen, for jeg vil heller at sukkerertene skal klatre på tunnelen.

Videre har foreldrene mine kjøpt inne drivhus, så i år får tomatene, agurkene, paprikaen og chilien vokse i mer egnede omgivelser. Hvis huset blir ferdig før sesongen er omme, vel og merke. Jeg har mine tvil.

Kjøkkenhagen 2016

7 kommentarer om “Kjøkkenhagen 2016

  1. Oi, så fin kjøkkenhage!!! Nå skulle jeg virkelig ønske jeg hadde litt bedre plass. Håper så inderlig av vi snart flytter til et sted med en liten uteplass, så jeg kan ha noen paller med gulrøtter, salat… og et lite minidrivhus med noe godt.

    Lykke til med kjøkkenhagen, gleder meg til å se hvordan det går 🙂

    Lik

    1. Takk skal du ha! Det skal sies at selve hagen ikke er min, jeg låner bare en bit av foreldrene min sin. Det er veldig fint, men som deg skulle jeg gjerne hatt en egen hage, eller i det minste en balkong, der jeg bor… Nå starter vi imidlertid et dyrkeprosjekt i bakgården i borettslaget, så da blir det forhåpentligvis litt grønnsaker her også! Kanskje du kan få til noe lignende?

      Lik

  2. Datteren min på 5 år har veldig lyst til å plante en «kjøkkenhage»… vi bor i 4. etasje og har en liten vestvendt balkong… har du noen tips til ukompliserte grønnsaker vi kan plante? …også hva vi kan plante i?

    Lik

    1. Hei! Kjøkkenhage på balkongen burde gå kjempefint. Jeg er ingen hageekspert, men foreslår å plante litt forskjellig av grønnsaker som vokser fort. Salat og reddiker er ferdige i løpet av ca. en måned. Ellers vil jeg anbefale gresskar (eller squash). Planten vokser fort, og om man gir den nok gjødsel, gir én plante stor avling. Squash/gresskar er en forholdsvis stor plante, men den kan kanskje slynge seg opp langs balkongen? Dere kan i grunnen plante i hva som helst, men jo større, jo bedre. Da er det mindre sannsynlighet for at det tørker ut. En 20 liters murerbøtte som du lager hull i bunnen på (for drenering) er bra for gresskar. Salat og reddiker kan dyrkes i balkongkasser, så lenge du passer på at de ikke tørker ut.

      Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

