Når er det trygt å plante ut?

Den siste uka i Oslo har ikke akkurat fristet til hagearbeid. I går våknet jeg til snø, og i skrivende stund er det fire grader og regn utafor kjøkkenvinduet mitt. Jammen godt at jeg ikke begynte plantinga i kjøkkenhagen de fine dagene vi hadde for et par uker siden!

Men når er det egentlig greit å flytte alle småplantene som fyller opp vinduskarmene ut i kjøkkenhagen? I fjor plantet jeg ut i begynnelsen av mai, men jammen kom det ikke en frostnatt 9. mai og tok knekken på mange av plantene. Bare uflaks, eller burde jeg ha hørt på kjerringrådet og ventet til etter 17. mai?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vinduskarmen på stua

Her må temperaturdata konsulteres.

Jeg har lastet ned temperaturen ved målestasjonen på Blindern de siste 30 årene (1986-2015). Videre har jeg antatt at det er 0,5 grader kaldere i min kjøkkenhage sammenlignet med målingene på Blindern, siden det gjerne er kaldere langs bakken enn der temperaturen måles. Deretter har jeg funnet fram til siste frostnatt for hvert av årene i serien min. Resultatet er som følger:

frostnatt
Graf over siste frostnatt for perioden 1986-2015

Tidligste siste frostnatt er 5. april, men seneste er 16. mai. Det der tipset om å plante ut etter 17. mai er kanskje ikke så dumt? I allefall om man skal være (nesten) helt sikker på å unngå frost. Om man ikke vil vente så lenge, er det også rimelig sikkert å plante ut etter 9. mai. Kun 10% av årene har frostnetter etter dette. Det er forøvrig bare 25% av årene som har frost etter dagens dato, 30. april, men langtidsvarselet viser lave nattetemperaturen i noen dager til, så det er nok bedre å vente. Værvarselet for neste helg ser dog lovende ut!

Når er det trygt å plante ut?

Legg igjen en kommentar

