Miljøtiltak 2015, del 3

Vips var det februar, men jeg er ennå ikke ferdig med 2015. Her er tiltak 61 til 90.

61. Lag kjøkkenhage
Maten med kortest reisevei, er den man dyrker selv! Til tross for for at fingrene mine er langt fra grønne, forsøkte jeg meg på opptil flere kjøkkenhager i 2015. Jeg kan vel si at det var med bratt læringskurve og varierende suksess, men opplevelsen har gitt mersmak, og jeg gleder meg til neste kjøkkenhagesesong!

Men før vi kommer så langt: Her er en oppsummering av hvordan det gikk med kjøkkenhagen i 2015. Som jeg har skrevet tidligere, har jeg hatt kjøkkenhage (ti pallekarmer + noen potter) i hagen til mamma og pappa, samt to halvpallekarmer med tomatplanter på jobben. Det burde teoretisk sett vært nok til å forsyne meg med grønnsaker gjennom hele sommeren, men med dårlig jord, for lite gjødsel, suboptimale solforhold, snegleinnvasjon og ustabil vanningsfrekvens, har avlingen blitt så som så.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kjøkkenhagen på jobb helt på tampen av sesongen (oktober?). Kortreiste cherrytomater er bra ettermiddagsnacks.

Blomkål og brokkoli: 1,5 pallekarm. Fikk spist litt, men mesteparten ble sneglespist eller lignet aldri på blomkål/brokkoli.

Chili: 3 planter. Ingen enorme avlinger, men litt chili har det blitt. I år skal jeg så tidligere (neste uke?) og gi plantene mer gjødsel.

Gresskar: 1 plante. Det ble to små gresskar. Tror planten fikk for lite gjødsel, og kanskje også for lite sol? Gresskarene var gode, da!

Grønnkål: 0,5 pallekarm. Ble spist av snegler

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gulrøtter: 1 pallekarm (nesten). Gulrøttene ble ok. Ikke så store (for dårlig jord?), men veldig gode!

Løk: 0,5 pallekarm. Satt setteløk som skulle vokse seg store. Det gikk ikke helt etter planen, men løken lot seg spise selv om den var liten.

Pastinakk: 0,5 pallekarm. Pastinakkavlinga ble ganske bra! Glemte dog å høste den, og kom på det først etter at det var blitt frost. Flaks at pastinakk tåler litt frost.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Noe av pastinakken.

Reddiker: 0,5 pallekarm. Første avling gikk bra, men reddikene jeg sådde utover sommeren ble det ikke så mye av. Aner ikke hvorfor…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mislykka rødbeter.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
De få som vokste seg litt større, ble veldig fine, da!

Rødbeter: 0,5 pallekarm. Rødbetene ble ikke noe særlig av. Trolig fordi de ble plantet i samme bed som mynten, og den tok over hele beddet.

Salat: 0,5 pallekarm. «Alle» sier at salat skal være så lett å dyrke, men jeg får det ikke til. Enten vil den ikke vokse, eller så går den i stokk. Jeg skylder på jorda…

Sukkererter: 7 planter. Ok!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tomater: 15 planter? Mest cherrytomater. Tomatplantene gav varierende avling, men med såpass mange planter, ble det nå endel tomater iløpet av sommeren. Neste år skal jeg ha den i drivhus, så trives de forhåpentligvis litt bedre.

Poteter: 2 pallekarmer. Det gikk «så der». Litt mindre avling enn vi hadde håpet på, men jeg hadde da egne poteter i ganske mange måneder! Neste år skal potetene få mer gjødsel, og vi skal prøve en annen variant.

Urter: Korianderen gikk i stokk, men ellers greide urtene seg bra. Peppermynte tok knekken på det meste annet jeg hadde sådd i samme pallekarm.

62. Støtt ditt lokale bryggeri
Øl er tungt, og er ressurskrevende å transportere langt. For tiden kjøper jeg derfor Oslo-brygget øl på polet, og øl fra Drammen på matbutikken. Jeg har jo egentlig sluttet å handle i vanlige matbutikker, men gjør enn så lenge et unntak for øl. Det beste hadde vel vært å brygge selv. Min pappa er medlem av et samvirkebryggeri, og det har jeg også lyst til å prøve! 

63. Sykle til jobben
Jeg syklet til det ble kaldt. Nå tar jeg bussen. Når jeg står på en stappfull buss, tenker jeg iblant at det ville vært fint å prøve vintersykling, men siden det krever utstyr jeg ikke har (piggdekk, bedre sko og bedre hansker), har det blitt med tanken.

64. Dropp hårføneren
Hårfønere bruker strøm. Jeg greier meg fortsatt uten.

65. Dropp flekkfjerningsmiddel
Flekkfjerningsmiddel er unødvendig og kan skade klærne. Såpe fungerer stort sett like godt, så da bruker jeg det i stedet.

66. Velg en tannbørste i bambus
Det er ikke så lett å være miljøvennlig. Bloggen My Plastic-free Life skrev nylig et innlegg om tannbørster, hvor det kom fram at de «nedbrytbare» tannbørstene som finnes på markedet idag slett ikke er nedbrytbare! Hørt slikt! Jeg prøvde å sette en fyrstikk borti min tannbørste, som visstnok skal være av 100% bambus, og tror dere ikke at busten smeltet. Det vil si at den er laget av en form for plastikk. Skuffa! Håndtaket er fortsatt tre, men det vil si at den ikke kan puttes i komposten allikevel… Jakten på en bedre tannbørste har startet.

67. Bruk bunad
Bunaden, mitt favorittgjenbruksplagg, ble tatt fram igjen på julaften. Jeg elsker bunad!

68. Gi gjestene vann
Ok, det hender at de får øl eller vin også, men jeg har iallefall sluttet å kjøpe mineralvann. I det siste har jeg fått sansen for vann med frosne bær; fint, godt og fungerer omtrent som isbiter.

69. Ta med egen kaffekopp
Jeg var ikke superbegeistret for bambuskoppen min, så har for tiden med meg en standard turkopp, eller et lite syltetøyglass med lokk. Planen er å finne et syltetøyglass i «optimal» størrelse, og hekle (mamma, kan du lære meg?), strikke eller nålebinde et isolerende trekk. I så fall kommer det definitivt et innlegg om det her!

70. Bli birøkter
Jeg ble birøkter primært for å øke fokuset på pollinatorer, som jo er helt nødvendige for en stor del av vår matproduksjon, men birøkt har også vist seg å være en skikkelig fascinerende hobby! Nå sitter biene i vinterklase og venter på vår. Jeg håper inderlig de klarer seg!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Forsatt trekk langt uti oktober

71. Is av fryseren
Is av fryseren for å spare strøm, og for å spise opp maten som ligger glemt i nederste skuff. Er kanskje på tide å gjøre på nytt igjen nå?

72. Ta med spisesaker på jobb
Kniven og skjea ble borte i løpet av de første ukene. Greit, jeg kunne nok vasket dem opp for hånd i stedet for å sette dem i oppvaskmaskinen, men jeg trodde det var åpenbart at de ikke tilhørte kantina. Tydeligvis ikke. Askjetten har jeg fortsatt, da, og bruker flere ganger i uka.

74. Grill grønnsaker
Dårlig grillsesong.

75. Spis deg ut av kjøleskapet før ferien
Viktig tiltak mot matsvinn! Om jeg skal være bortreist mer enn et par dager, tar jeg en titt i kjøleskapet og spiser opp eller fryser ned det som ev. ikke vil holde seg. Funker utmerket!

76. Ta med spork
Sporken ble konfiskert i sikkerhetskontrollen i Naypyidaw, så nå har jeg med en vanlig skje i stedet. Det fungerer i grunnen liksågodt.

77. Farg falmede klær
Har ikke farget flere klær siden sist, men vurderer å farge om en misfarget t-skjorte. Håper bare at tråden ikke er polyester; det er ikke så fint med en svart t-skjorte med hvite sømmer.

78. Farg håret med henna
Det er selvsagt best å ikke farge håret, men henna er bedre for hår og for miljø enn annen farge. Nå for tiden kjøper jeg henna på Lush, og slipper da også emballasje.

79. Frys ned mat som vil bli dårlig før du rekker å spise den opp
En fordel med å fryse ned mat før man drar, er at når man kommer hjem til tomt kjøleskap, finnes det noe å spise i fryseren. Lapperøra jeg frøys ned i sommer, kom godt med da jeg kom hjem fra Myanmar til tomt kjøleskap.

80. Pakk lett
Jeg synes optimalisering av pakkelista mi er litt morsommere enn jeg helst vil innrømme. Enda godt jeg kan kalle det et miljøtiltak! På min siste lange reise, fem uker i Sørøst-Asia, hadde jeg kun med en trillekoffert i håndbagasjestørrelse, hvorav halve koffertvolumet ble tatt opp at faglitteratur og jobb-pc. Jeg savnet ingenting!

81. Skriv pakkeliste
Essensielt for å pakke lett og å huske alt. Jeg er flink med pakkeliste på lengre turer, men helt elendig på helgeturer, så det skal jeg jobbe med.

82. Kjøp klimakvoter
Til å (egentlig) være skeptisk til klimakvotesystemet, framsnakker jeg klimakvoter mye. Men dette tiltaket handler egentlig ikke om klimakvotesystemet, men om bistand. Bistand til klimavennlige (og folkevennlige) initiativer er bra, og burde støttes uansett. Men om man har dårlig klimasamvittighet, kan støtten gjerne være større…

83. Plukk bær
Det ble mye bær i år. Mye syltetøy, men jeg har også laget kirsebærlikør (som jeg gav bort i julegave) og har frosne bær i fryseren som jeg bruker i smoothies. Mye bedre enn kjøpebær!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Blåbær!

84. Lag syltetøy
Ja, jeg har laget syltetøy. Alt for mye syltetøy. Såpass at jeg har blitt kalt «crazy syltetøy-lady», og må begrense matinnkjøpene mine fordi halve kjøleskapet er fullt av syltetøyglass. Så om noen har lyst på syltetøy, er det bare å si ifra! Utvalget består av blåbær, bringebær, eple, rips, solbær, kirsebær og plomme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Syltetøy! Dette var før jeg plukket ti kg plommer, og fylte opp resten av øverste hylle med plommesyltetøy.

85. Lån en hage
Det viste seg at samme  hage som vi plukket rips i, også hadde alt for mye plommer, så på sensommeren dro vi dit og plukket så mye plommer vi kunne bære!

20151009_175243
Mika plukker plommer

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

86. Spis etter sesong
Jeg spiser nok ikke utelukkende etter sesong, men har absolutt blitt flinkere. Nå i februar er det rotfrukter som gjelder! Jeg kjøpte meg forøvrig den plakaten jeg snakket om:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Krøllete, og skjevt plassert i ramma, men fin allikevel 

 

87. Bruk handlenett
Enkelt og effektivt miljøtiltak. Handlenett er jo også mye finere, og bedre å bære.

88. Plukk sopp
Det ble ikke kjempemange soppturer, og heller ikke noe soppkurs, men litt sopp har jeg da plukket.

89. Kjøp mat på Bondens marked
Ikke så mye som jeg hadde tenkt. Jeg har heller kjøpt maten min fra Oslo Kooperativ og Mølleren Sylvia, og det er strengt tatt de samme produsentene, så det tells kanskje allikevel?

90. Skriv handleliste
Kan jeg si at jeg har forbedringspotensiale?

Miljøtiltak 2015, del 3

Legg igjen en kommentar

