Mobilen som redder verden (nesten)

Hils på min nye bestevenn: Fairphone 2!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fairphone sier «hei»

Den gamle telefonene min har sunget på siste verset i kanskje et år. Omtrent annenhver gang jeg forsøker å ringe, kommer det bare skurring, og det tar gjerne et minutt å få åpnet en app. Ikke veldig praktisk. Og nei, det hjalp ikke å sende den til reparasjon. Da jeg så at det skulle lages en ny runde med Fairphone, bestemte jeg meg derfor for å slå til. I juli bestilte jeg min nye telefon, og på mandag fikk jeg den i hånda. Den skulle utvikles og produseres først, må vite.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bakside, fortsatt i innpakking

Hva er greia med Fairphone? Jo, det er en telefon der alle materialer og alle ledd i utviklingen av telefonen er forsøkt å gjøre så rettferdig som mulig. Videre ønsker Fairphone å være transparente, sånn at man kan vite hva alle pengene går til. Aller viktigst for meg er imidlertid at telefonen er laget for å kunne bli reparert. Den er modulbasert, og om én del går i stykker, skal man forholdsvis enkelt kunne erstatte denne med en ny en. Ellers kommer telefonen uten gadgets som lader og høretelefoner, og den er pakket inn i papp. Det liker jeg! Jeg liker også at dekselet har gummi på siden, sånn at telefonen ikke er så lett å miste (den forrige telefonen har jeg knust skjermen på tre ganger, hvorav to i stresset i sikkerhetskontrollen på Gardermoen…).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mitt inntrykk etter å ha brukt telefonen i tre dager er godt. Alt fungerer, alt går veldig mye fortere enn på min gamle telefon, og idag etter en hel dags bruk har jeg fortsatt over 60% på batteriet. Det er ikke hverdagskost! Telefonen har kanskje ikke de råeste spesifikasjonene, men hvem bryr seg? Den har alt jeg trenger, og vel så det.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Telefonen følger med på hvor lenge det var siden jeg sist kikket på den. Litt skummelt.

Jeg har stor tro på at jeg og Fairphone 2 skal få et langt og lykkelig liv sammen!

 

Mobilen som redder verden (nesten)

5 kommentarer om “Mobilen som redder verden (nesten)

  1. YAY! I ordered one too, can’t wait to receive it. Was hoping to get it while I’m in Germany. They are not shipping to US yet. They are slightly delayed with their shipments but I’ll be patient. Glad you like it. Thanks so much for the detailed report. I’m even more excited now!

    Lik

    1. Hope you’ll like it as much as I do 🙂 The shipping from Netherlands to Norway was very quick, so if you’re phone is on it’s was from China, you’ll have it pretty soon!

      Likt av 1 person

  2. Wow, this sounds really cool! I lost my phone last week and didn’t even consider getting a new one (rather getting and old one from friends & family), but now I feel like searching around for a phone like that to show off to people and break the Samsung/Apple cycle!

    Lik

  3. Ja dette var oppløftende å høre! Selv har jeg en galaxy som er vanntett. Det er fordi jeg bruker den i skog og mark, og jeg oppdater hjemmesiden min med den ute i busker og kratt. Problemet er at den – som Iphone og andre telefoner – er svært uetisk produsert. Så dette kommer jeg garantert til å undersøke mer. Takk for at du ledet meg på bedre tanker!

    Lik

Legg igjen en kommentar

