Miljøtiltak 2015, del 2

Er det ikke herlig at det endelig har blitt skikkelig vinter? I likhet med resten av Norges befolkning har jeg tilbrakt de siste dagene på ski. Det var skikkelig, skikkelig fint! Allikevel er noe jeg ikke greier å slutte å tenke på: nemlig at om vi forsatt vil ha dager som disse, må vi få orden på klima så fort som mulig. Det er med andre ord på tide å se videre miljøtiltakene, denne gang er det tiltak 31-60 som står for tur. For mer informasjon om de ulike tiltakene, gå inn på tiltakslista.

Snapchat-4002892050051631668

31. Del opp mat som skal kokes i mindre biter
Å dele opp maten gjør at den koker fortere, og man sparer energi. Jeg må innrømme at jeg ikke tenker på det hver gang jeg lager middag,

32. Spar miljøvennlig
Jeg vil ikke at mine hardt opptjente penger skal investeres i fossile brensler. Dette er både av prinsipp, og fordi fossile brensler nødvendigvis må bli verdiløst om ikke alt for lenge om vi skal unngå ekstreme klimaforandringer.

Jeg sparer fortsatt ikke voldsomme summer, det går mest i nedbetaling av boliglån, men de kronene jeg har i aksjemarkedet er investert miljøvennlig.

33. Fyrstikker heller enn lighter
Jeg har fortsatt en lighter som jeg prøver å få brukt opp…

34. Skrur av lyset når jeg forlater et rom
Å skru av lyset er barnehage-enøk, men jeg var tydeligvis opptatt av andre ting da jeg gikk i barnehagen, for lysene mine står stadig på. Heldigvis har jeg koblet mange opp til mitt kvasi-smarthus-system, sånn at de slår seg av automatisk, men det er fortsatt forbedringspotensiale.

35. Lager kompost av matavfallet
Dere lurer vel på hvordan det går med markkomposten? Jo, nå skal dere høre. Marken lever. Det er ikke kjempemange mark, og jeg lurer på om de nesten har gått i dvale nå som det er blitt så kaldt, men jeg satser på at det blir mer liv til våren. Sånn her ser det ut i kjellerboden min for tiden:

IMG_20160118_211706
Det er hull langs toppen av boksen også, det bare synes ikke på bildet.
IMG_20160118_212132
Mark. De var ikke spesielt fotogene, og det var dårlig lys, så bildet er ikke noe særlig. Kommer tilbake med bedre bilder til våren!

Marken har ikke bare fått matavfall; alle mine døende tomatplanter, krydderurter og mer eller mindre vellykkede vinduskarmprosjekter har havnet hos marken i løpet av høsten, derfor er det blitt ganske fullt, og mye planterester som marken ikke har greid å spise opp. Planen er derfor å la marken være i fred noen måneder, til mars-april, og så bruke kompostjorda til å potte om småplanter. Håper den er klar til da!

Inntil den tid tenker jeg å ta med meg matavfallet hjem til foreldrene mine, og legge den i varmkomposten deg. Den har det forøvrig bra! Før jul begynte den å bli full, så på julaften (!) gravde jeg ut fem bøtter med ferdig kompost og fordelte i kjøkkenhagen min. Nåvel, ferdig og ferdig, det var fortsatt litt kvister og eggeskall i den, men jeg tenker det vil brytes ned i løpet av vinteren/våren.

36. Ikke kjøp ferdigmat
Jeg har kanskje muligens kjøpt en frossenpizza en dag jeg var litt over middels fyllesjuk.  Bortsett fra den gangen har det gått overraskende bra å unngå ferdigmat. Trikset er å «glemme» at det finnes.

37. Velg riktig lyspære
LED-pærer, altså, ikke halogen. Problemet er å finnet LED-pærer som er svake nok, og til lyslenka jeg har på stua, har jeg ennå ikke funnet noe alternativ til halogen.

38. Sjampobar heller enn sjampoflaske
Jeg er litt frem og tilbake. Jeg synes ikke sjampobaren fungerer så godt over lengre tid, og må bytte litt på hva jeg bruker. For tiden er det sjampobar de fleske hårvaskene, men «vanlig» sjampo en gang i blant.

39. Kildesorterer
Ja. Og jeg tar med meg grønn og blå pose hjemmefra når jeg er på hyttetur…

40. Dyrk urter og grønnsaker i vinduskarmen
Chili- og paprikaplantene i vinduskarmen på jobb lever fortsatt. Bare se her:

20160114_12500820160114_125139

Det kommer ikke så mye frukt, men jeg er fascinert over at de fortsatt er i live. De har ikke akkurat fått så mye kjærlighet den siste tiden.

Ellers har jeg bestilt frø fra Runåbergs fröer, og tenkte å sette i gang med neste generasjon paprika, chili, tomat og agurk om noen uker.

41. Dropp storbyhelgene
Ja. Og dette er viktig! Den eksisterende holdningen om at det er greit å ta en ferie med fly hvor som helst når som helst, er veldig problematisk. Flyreiser har en ekstrem stor påvirkning på klima, og det er nødvendig at folk begynner å tenke på det. Akkurat hvordan jeg skal få folk til å tenke på det, har jeg ikke funnet ut ennå. Jeg tror ikke det er hensiktsmessig å skjelle ut folk i lunsjen når det kommer fram at de har vært på juleferie i Thailand…

Selv har jeg uansett droppet så godt som alle private flyreiser (jmf. neste tiltak), og det er egentlig greit. Man trenger ikke fly for å reise!

42. Ta tog i stedet for fly
Jeg er fortsatt veldig glad i tog. Det er både mer behagelig og mer miljøvennlig enn fly, og tar ofte ikke så mye lengre tid heller. Min neste plan for dette tiltaket, er å få firmaet jeg jobber for til å bruke mer tog.

43. Velg elektroniske billetter
Jepp. Det har ikke så voldsomt stor betydning, men alle monner drar?

44. Bruk biblioteket
Det ble ikke så mange biblioteksturer som jeg hadde tenkt. Jeg tror ikke jeg har vært der mer enn to ganger… Det er først og fremst fordi jeg kjøper bøker på Kindle.

45. Gi bort ting du ikke bruker
Jeg har masse ting jeg har planer om å gi bort, men er ikke så flink til å få det ut av boden…

46. Bruk opp
Dette er fortsatt yndlingstiltaket mitt, og kunne vært mottoet for 2015. Jeg vil jo helst ha miljøvennlige produkter, men det er ikke poeng å kjøpe inn nytt om jeg har noe i skapet som kan brukes opp. Så det driver jeg fortsatt med. Hvem skulle tro at jeg hadde så mye forbruksvarer?

47. Velg gryter og stekepanner uten belegg
Fortsatt godt fornøyd med min støpejernspanne, og har nylig satt inn grytene mine med olje.

48. Velg jord uten torv
Det var så som så med den jorda jeg kjøpte fra renovasjonsetaten. Den var for lite omdannet, og for næringsfattig. Jeg har tro på at den kommer til å fungere mye bedre i år, når jeg får blandet den med varmkompost og markkompost, samt kanskje litt hønsegjødsel og hestemøkk.

49. Velg fisk fra bærekraftige bestander
Nå som WWFs sjømatguide finnes som app, er det enda enklere å velge bærekraftig! Ikke at jeg har kjøpt fisk i det hele tatt det siste halvåret…

50. Plukk blomster
Snittblomster har enten reist med fly eller blitt dyrket fram i oppvarmede drivhus, så derfor vil jeg heller pynte med markblomster. Tiltaket er ikke så fryktelig relevant nå på vinteren. Jeg må si at jeg fortsatt har veldig lyst til å kjøpe meg en bukett friske blomster når jeg går forbi en blomsterbutikk, men har greid å motstå fristelsen hittil.

51. Spis is i kjeks
Dette er først og fremst for å unngå søppel. Strengt tatt er ikke is i kjeks perfekt det heller, siden kjeksen trolig inneholder palmeolje, men det får gå en gang i blant. Sist jeg spiste is, var det i skål. Det er egentlig et bedre alternativ.

52. Spis ugress
Ikke så relevant akkurat nå, men jeg kommer sterkere tilbake til våren!

53. Bak brød
Jeg baker stort sett mitt eget brød, så jeg kan velge gode ingredienser og unngå søppel. I det siste har jeg også kjøpt fra økologiske bakerier en gang i blant. Det er bra det også!

54. Bruk bysykkel
Veldig mye bysykling ble det ikke, og nå er sesongen slutt for lengst. Det går rykter om at det til våren kommer et bysykkelstativ rett utenfor der jeg bor. Da skal det nok bli andre boller!

55. Velg en miljøvennlig søkemotor
Jeg har brukt Ecosia siden jeg skrev innlegget, men er ikke superfornøyd. Google er og blir best, så jeg vurderer å bytte tilbake. Jeg får heller plante de trærne på egenhånd.

56. Husk lokk
Lokk sparer energi. Jeg er veldig fornøyd med å endelig ha lokk til alle grytene mine.

57. Unngå salg
Det er ikke krise å kjøpe noe på salg. Det som er problematisk er å kjøpe noe fordi det er på salg. Derfor har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal kjøpe ting på salg, også om det er ting som jeg hadde planlagt å kjøpe. Det er viktig å redusere forbruket, og deriblant være bevisst på de innkjøpene man  gjør, og salg har en tendens til å påvirke beslutningsprosessen.

58. Kjøp fisk fra fiskebåten
Har ikke gjort dette så mange ganger, men har heller ikke kjøpt fisk fra noe annet sted, så da er det vel innafor?

59. Dropp engangsgrilllen
Det var tidenes dårligste grillsommer, så flergangsgrillen min ble ikke tatt fram så mange ganger, men jeg var veldig fornøyd med den de gangene den ble brukt. Det er ikke verdens beste grill, men betydelig bedre enn en engangsgrill, og veldig nett og hendig. Fortalte jeg om den gangen jeg grillet etter jobben, og grillen holdt i kanskje fire timer? Ja, jeg tror jeg gjorde det…

60. Heng opp klær til tørk i stedet for å bruke tørketrommel
Jeg har fortsatt ikke tørketrommel, og nå som vaskemaskinen min fungerer igjen (jippi!), blir jeg heller ikke fristet av trommelen i fellesvaskeriet. Jeg tror dog jeg bør gå til anskaffelse av et innendørs tørkestativ. Det er litt for mye snø i bakgården til at jeg kan tørke klærne mine der, og å henge dem over møbler fungerer ikke helt optimalt…

Sånn ellers har jeg blitt en ordentlig blogger siden sist. Du vet, en sånn som møter andre bloggere! Annika som har bloggen The Un-fuck up this world experiment var i Oslo forrige uke, og lurte på om jeg hadde lyst til å møte henne. Og det hadde jeg selvfølgelig.

Vi spiste frokost, pratet om utfordringer og livet generelt. Det er alltid stas å møte likesinnede. Bare se hvor god stemning det var:

 

Miljøtiltak 2015, del 2

4 kommentarer om “Miljøtiltak 2015, del 2

  1. Jeg har et tørkestativ som du kan få! Hvis du kan finne det, da. Det er hvitt og lyseblått og står hos mamma og pappa. Mine beste tips: 1) På loftet 2) I kjelleren 3) ) Garasjen.

    Forresten er det så vidt jeg kan se riktig type mark du har i komposten din (med striper)!

    Lik

  2. Hei!

    Eg hang med opp ie it tiltak:

    LED-pærer, altså, ikke halogen. Problemet er å finnet LED-pærer som er svake nok, og til lyslenka jeg har på stua, har jeg ennå ikke funnet noe alternativ til halogen.

    Eg slit som berre det å i det heile finne pærer til lyslenka vi har – kunne du tipse meg?

    Lik

Legg igjen en kommentar

