Miljøtiltak 2015, del 1

Hei kjære yndlingslesere! Jeg regner med at dere alle sitter hjemme denne lørdagskvelden og lurer på hvordan det egentlig har gått med alle tiltakene og nyttårsforsettet mitt i 2015. Nå skal dere slippe å lure mer: Her er en statusoppdatering på de 30 første tiltakene.

1. Meldte meg inn i en miljøorganisasjon
Jeg er medlem av Framtiden i våre hender. Jeg deltar på frokostseminarer, klikker på underskriftskampanjer og går på demonstrasjoner en gang i blant, men har ikke engasjert meg i noe organisasjonsarbeid hittil, og tror heller ikke at jeg kommer til å prioritere det i 2016. Men jeg har tenkt til å delta på flere miljø- og klimaarrangementer, som f.eks. Klimafestival §112, som arrangeres fra 16.-24. januar i hele landet.

2. Sluttet å kaste mat
Målet var å kaste mindre enn 7 kg mat i 2015, og det totale matsvinnet mitt kom på 5,8 kg, så det er absolutt innafor. Hvordan utviklet var, kan du se på grafen under.

matsvinn_2015

Og, kanskje vel så interessant (for meg!), er hva jeg kaster. Maten som havnet i komposten i 2015 er fordelt i følgende kategorier:

fordeling

Som dere ser, er jeg relativt flink til å spise opp middagen min, men kan bli flinkere til å bruke opp meieriprodukter (rømme, fløte og yoghurt. Jeg har faktisk ikke kastet noe melk i 2015) og grønnsaker før de blir dårlige.

I mitt innlegg satt jeg opp en rekke strategier for å redusere matsvinn, blant annet å handle maks to ganger i uka, og å gå gjennom én gang i uka. Dette har jeg ikke gjort. Når jeg allikevel har klart målet mitt, skyldes dette først og fremst at jeg har hatt lite mat i kjøleskapet. I stedet for å ha syv ulike oster (ja, jeg hadde ofte det…) i kjøleskapet, har jeg nå to. I stedet for å se på en oppskrift, og kjøpe inn masse grønnsaker, prøver jeg å lage noe med det som allerede finnes på kjøkkenet. Det hjelper også å legge begrensninger på innkjøpene mine, f.eks. at jeg forsøker å kjøpe økologisk og ikke lenger handler i kjedematbutikkene.

Ellers ser nok statistikken litt bedre ut enn den burde, for de ca. 10 ukene av 2015 som jeg har vært bortreist, har jeg heller ikke hatt noe matsvinn hjemme. Om jeg justerer matsvinnet mitt for å ta hensyn til dette, havner jeg allikevel under 7 kg totalt, så det er fortsatt godkjent.

Det skal sies at jeg har kastet mat som jeg ikke har inkludert i lista, nemlig mat som jeg har dyrket selv. Mat som jeg har kastet når jeg ikke vær hjemme (f.eks. om jeg ikke spiser opp maten min på jobb), er heller ikke inkludert (men statistikken jeg sammenligner med er jo også kun matsvinn fra husholdningene).

3. Kvittet meg med reklame
Dette hadde jeg gjort fra før av.

4. Meldte meg av reklame på e-post
Jeg får fortsatt litt reklame nå og da, men tar en gjennomgang i innboksen med jevne mellomrom.

5. Avbestilte medlemsblader
Ikke alle, må jeg innrømme, men jeg har iallefall prioritert hvilke jeg vil ha, og hvilke jeg greier meg uten. Jeg lurer på om jeg skal gå sammen med noen (med felles interesser) og dele på de medlemsbladene jeg fortsatt får.

6. Unngår produkter med mikroplast
Nå for tiden lager jeg de fleste av produktene mine selv, så det er ikke noe problem. Det er gledelig å se at mikroplast blir forbudt flere og flere steder, nå sist i USA.

7. Sluttet å bruke tyggegummi
Jeg har holdt på å kjøpe tyggis et par ganger, men tatt meg i det.

Til jul fikk jeg imidlertid kvae-tyggis av søstra mi. Det er akkurat hva det høres ut som; en bit kvae som man tygger på. Det smaker kvae, men fungerer overraskende bra! Noe å vurdere neste gang du er i skogen?

8. Dra på byttemarked
Ikke mitt beste tiltak. Jeg er veldig for konseptet byttemarked, men greier ikke å finne noe som jeg liker og kommer til å bruke selv. Så det ble med det ene markedet…

9. Tar trappa i stedet for heisen
På jobb tar jeg alltid trappa, og har nesten glemt at heisen eksisterer.

10. Omorganiserte kildesorteringssystemet
Jeg omorganiserte for å gjøre det lettere å resirkulere og vanskeligere å kaste ting i restavfallet. Det fungerer for så vidt greit, men etter at jeg sluttet å kaste matavfall i grønne poser, og heller putter det i komposten, har jeg hatt en tom søppeldunk under vasken min. Jeg lurer på om jeg skal flytta papirsøpla inn dit. Eller spesialavfall? Det kommer en ny omorganisering snart.

11. Bruker stoffposer til frukt og grønt
Jeg bruker stoffposer istedet for de tynne, gjennomsiktige plastposene, og det fungerer skikkelig bra. Ikke bare er de finere og mer holdbare, jeg får også stadig positive tilbakemeldinger fra folk i butikken, og gjerne spørsmål om hvor jeg har fått tak i dem.

12. Tar kollektivtransport til jobb
Ja, stort sett. Hadde dog en periode i høst hvor jeg ble kjørt, og jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke oftere prøvde å overtale sjåføren min til at vi skulle ta bussen begge to…

13. Unngår mat som har reist med fly
Jeg har ikke kjøpt bær eller druer, og det er blitt en vane å sjekke opprinnelsesland før jeg kjøper noe, men skal ikke garantere at det ikke har havnet flytransportert mat i handlekurven min.

14. Koker opp riktig mengde vann
Nei, fortsatt ikke så flink til dette.

15. Har ikke tørkerull
Bruker klut eller kjøkkenhåndkle i stedet.

16. Tiner mat i kjøleskapet
Når jeg kommer på det… Det er nok noe som har havnet rett i mikrobølgeovnen også…

17. Fyller opp oppvaskmaskinen
Tja. Har nok ikke blitt noe bedre til dette.

18. Bruk fast såpe i stedet for flytende
Jepp. Også når jeg vasker gulvet. Da bruker jeg avskjær fra såpene mine, eller såper som ikke ble så pene.

19. Slipte kjøkkenknivene mine
Jeg slipte knivene, men det begynner å bli et år siden, så jeg tror de skal få en ny tur til knivsliperen om ikke så lenge. I mellomtiden har jeg forresten kvittet meg med 3 kjøkkenkniver, så nå har jeg litt færre å vedlikeholde. Det er jeg veldig fornøyd med!

20. Bruker oppladbare batterier
Jeg har i grunnen ikke så mange dingser som går på batteri, så jeg har fortsatt et ganske godt lager av engangsbatterier liggende.

21. Tar ikke i mot flyers
Niks.

22. Bruker klær en ekstra dag
Ja, jeg er ganske nøye på hva som havner i skittentøyskurven. Det blir riktignok ganske fullt av brukte-men-ikke-skitne klær på knaggene på badet, men det er greit.

23. Har med vannflaske
Ja! Og var superfornøyd med å ha med vannflaske med filter til Laos og Myanmar, sånn at jeg kunne drikke vann fra springen. Jeg endte riktignok opp med å drikke flaskevann et par dager da jeg ikke fikk fylt opp min egen flaske ofte nok, men på en fem ukers reise vil jeg si at det er godkjent.

I Laos så jeg forresten også omfanget av flaske-problemet; det lå flasker og fløt overalt, og spesielt i selve Mekong. Nå er jeg derfor enda mer bevisst på å unngå flaskevann på reise.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Flasker ved Mekongs bredder

24. Bruker tradisjonell barberhøvel
Håndtaket har falt av, så jeg må lime det på igjen, men jeg bruker den fortsatt, og den er fortsatt super!

25. Unngår engangsprodukter
Ja, stort sett. Det er ikke alltid jeg greier å unngå det, men jeg prøver å si ifra om noen prøver å prakke på meg engangsprodukter. Jeg har som regel med meg kopp og skje uansett hvor jeg er, og det hjelper mye.

26. Bruker månedslinser fremfor dagslinser
Jepp.

27. Spiser bønner og linser
Bønner og linser er superbra for miljøet, så jeg vil prøve å spise mer av det. Jeg har nok ikke tenkt så mye på dette tiltaket, og stort sett bare spist som jeg pleier. I og med at jeg er kvasi-vegetarianer, inkluderer det mange måltider med bønner og linser, men jeg kan definitivt bli flinkere. I 2016 skal jeg spise masse bønner og linser, og også prøve å få litt mer variasjon. Hva med minst 10 ulike typer i løpet av året? Ja, det har jeg lyst til å prøve å få til!

28. Unngår palmeolje
Joa. Som jeg skrev i et tidligere innlegg, forsøker jeg først og fremst å unngå produkter som vanligvis inneholder palmeolje, som kjeks og ferdigmat.

29. Betaler regninger elektronisk
Jepp.

30. Har kuttet ut kjøtt
Jeg kuttet ut det meste av kjøtt da jeg ble «vegetarianer» som 17-åring, men spiste fortsatt lam og vilt. Jeg spiser fortsatt vilt, men fra 2015 har jeg prøvd å kutte ut lammekjøttet. Det er ikke så lett å huske på.  Jeg glemmer stadig at jeg ikke lenger spiser lam, og spiste sist pinnekjøtt i jula. Ja, ja.

I 2016 har jeg planer om å innføre en vegansk dag i uka. Onsdager, kanskje? Jeg tror det er lettere enn å være veganer i en hel måned i strekk, slik jeg prøvde i 2015.

Det var de første tiltakene. Vil du lese mer om dem, så ta en titt på tiltakslista. Statusoppdatering for tiltak 31 til 60 kommer ganske snart.

 

Miljøtiltak 2015, del 1

Legg igjen en kommentar

