120. Lag miljøfokuserte nyttårsforsetter

#120

Nå er det nesten et helt år siden jeg startet bloggen, og skrev om mitt nyttårsforsett om å leve et mer bærekraftig liv. Jeg har ikke riktig nådd mitt (i overkant ambisiøse?) mål, men livet mitt har definitivt blitt mer miljøvennlig. Faktisk er det ikke de konkrete tiltakene som jeg har skrevet om her som utgjør den største forskjellen, det er en endring i tankesett. Jeg merker at jeg er mer bevisst og stiller spørsmål ved ting jeg tidligere ikke ville tenkt over, samtidig som jeg er mer åpen for alternative måter å gjøre ting på. Og det er i grunnen ganske fint!

Kan jeg foreslå et miljøfokusert nyttårsforsett for deg også? Du kan for eksempel sjekke ut tiltakslista mi, eller se på bloggen Ecocult sine 50 forslag til miljøvennlige nyttårsforsetter.

Jeg vil forøvrig ikke anbefale å gå løs på alle de 120 tiltakene på én gang. Om jeg skulle startet 2015 på nytt igjen, tror jeg nok at jeg hadde holdt meg til 50 tiltak gjennom året, og heller fått mer tid til å skrive om og gjennomføre hvert tiltak. Det er overhode ikke nødvendig å starte med så mange som 50 heller, det viktigste er å gjøre noe, og så kan man heller gjøre mer etterhvert.

Mine nyttårsforsetter for 2016 er som følger:

  • Fortsette med de fleste av tiltakene fra 2015. Hvordan, og hvilke tiltak skal jeg skrive om i et eget innlegg
  • Skrive minst 50 innlegg på Grønne Hensikter. Det kommer noen flere miljøtiltak, og ellers mange andre innlegg som jeg har tenkt på, men ikke rukket å skrive i 2015.
  • Kaste mindre søppel enn i 2015
  • Bruke mindre strøm enn i 2015
  • Kaste mindre mat enn i 2015

Jeg tror det skal gi meg litt å jobbe med, men være overkommelig.

Ellers vil jeg si takk til dere som har fulgt meg i 2015, og ønske dere alle et godt og grønt nytt år! Vi snakkes i 2016!

120. Lag miljøfokuserte nyttårsforsetter

Legg igjen en kommentar

