118. Velg sengetøy i lin

#118 (2)

Er det ikke strålende når det som er best miljømessig også er best på alle andre mulige måter? Sånn er det, etter min mening, med sengetøy av lin. Lin kom best ut i min gjennomgang av bærekraftige tekstiler, med under halvparten av klimagassutslippet til bomull, det ser fantastisk ut, er nydelig å sove i og er holdbart.

Det som ikke er fullt så bærekraftig, er å kjøpe masse nytt sengetøy i lin, når man allerede har en hel haug med fullt brukbart sengetøy i bomull liggende, og overhode ikke trenger nytt sengetøy de neste årene… Jepp, jeg har gått i forbruksfella. Så ikke noe mer nytt sengetøy på meg.

118. Velg sengetøy i lin

4 kommentarer om “118. Velg sengetøy i lin

  1. Planen min var å kjøpe linsengetøy neste gang, men så fikk jeg et nytt fint sett med bommullssengetøy til jul… :O Det ble jeg selvsagt glad for. Fortell åssen du trives med linvarianten! Er den alltid krøllete?

    Lik

    1. Jeg er veldig fornøyd med linsengetøyet mitt. Det har litt mer struktur enn vanlig bomullsengetøy, men jeg synes det er veldig godt mot huden.

      Og ja, det er stort sett litt krøllete. Men det er jo meningen 😉

      Lik

  2. Karoline sier:

    Er lin fortsatt mer miljøvennlig når det er satt opp mot økologisk bomull? Jeg trenger nytt sengetøy og hvis det er tilfellet så kjøper jeg heller i lin. 🙂

    Lik

    1. Det er vanskelig å si. Jeg har sett studier som sier begge deler; altså både at økologisk bomull er best og at lin er best. Bomull bruker mer vann enn lin, også om det er økologisk, og lin er mindre utsatt for skadedyr enn bomull, men det brukes fortsatt noe pesticider på avlingene. Så her kan du egentlig velge det du har mest lyst på selv 😉 Det beste hadde jo vært økologisk lin, men det har jeg ikke sett på markedet…

      Lik

Legg igjen en kommentar

