117. Dropp neglelakken

#117 (1)

Av en eller annen grunn har jeg alltid vært skeptisk til neglelakkfjerner, men neglelakken har jeg ikke tenkt noe videre over. Men ærlig talt, om man trenger aceton og det som verre er for å få bort lakken, hvorfor vil vi da det på neglene?

Neglelakk har stort sett en ganske giftig og potensielt skadelig ingrediensliste. Ok, det gir kanskje ikke helseskader å lakke neglene til julebordet, men å jobbe på neglesalong kan være et risikoyrke (se mer her). Er det greit å bidra til dette? Neglelakk regnes forøvrig som «farlig avfall», og må destrueres på en forsvarlig måte for at miljøgifter ikke skal spre seg i naturen. Jeg merker at jeg ikke har behov for å kjøpe slike produkter.

Jeg har nok heller aldri vært en storforbruker av neglelakk, men det har hendt at jeg har tatt meg en lakk en gang i blant. Nå skal jeg slutte. Og uten neglelakk slipper jeg også neglelakkfjerner. Sett sånn flaks!

Nå er det bare å finne ut hva jeg skal gjøre med min gamle neglelakk. Kaste den (i spesialavfallet)? Bruke den opp? Gi den bort?

117. Dropp neglelakken

5 kommentarer om “117. Dropp neglelakken

  1. Det finnes grønn neglelakk. De kalles 5 free, og er iten de fem miljøskadelige stoffene som klassiske neglelakker inneholder.

    Liker

  2. En god tanke! Bruker selv kun gjennomsiktig neglelakk de to gangene i året jeg bruker det, men herlighet, når jeg tenker meg om så er det da ikke nødvendig… Kan godt holde meg uten, men for de som syns det er stas og pynte neglene finnes det kanskje miljøvennlige neglelakker? Så nettopp Julie ovenfor nevnte det 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar

