112. Gjør innkjøp i små, uavhengige butikker

#112

Noen flere som så Brennpunkt-dokumentaren om dagligvarekjedene i våres? Den der et lastebillass med Hval sjokolade ble destruert på grunn av måten kjedene forhandler med produsentene. Det gjorde jeg. Og jeg ble sjokkert. Om du ikke har fått med deg dokumentaren, så går den i korthet ut på hvordan dagligvarekjedene presser leverandørene på pris, mot at de får «monopol» i butikken. Resultatet er at matvareprodusentene får mindre betalt, vi får dårligere utvalg i butikken, og det blir vanskelig for små aktører å etablere seg. Det høres ikke ut som veien til en bærekraftig framtid…

Å kjøpe er å stemme. Kjøper du fra de store kjedebutikkene, sier du samtidig at du støtter deres måte å gjøre ting på, deres miljøstandpunkt og deres etiske valg. Er dette noe du kan stå inne for? Jeg har innsett at det ikke er det, og skal herved slutte å handle hos de store dagligvarekjedene (kanskje med unntak av snål frukt hos Bunnpris).

Det høres kanskje ut som et dramatisk tiltak, men jeg tror egentlig ikke det vil være så vanskelig. For all del, det er innmari lett å gjøre innkjøp hos de store kjedene. Jeg vet hva de har, og de er åpne til klokka 23 om kvelden, så planlegging er ikke nødvendig. Men hadde det ikke vært bedre å gjøre planlagte, bevisste matinnkjøp, heller enn å handle på tom mage og ta med seg halve matbutikken hjem? Jeg tror det. Jeg tror også at jeg kan spare tid, totalt sett, og kanskje også redusere matsvinn ved å ha færre impulskjøp. Vi får se!

Hvor skal jeg så kjøpe maten min? Jo, i små, uavhengige butikker. Små butikker er ikke nødvendigvis mer miljøvennlige enn store, men i små butikker har jeg som kunde mye større mulighet til å være med å påvirke. Jeg kan også velge butikker som fokuserer på bærekraftig, kortreist og økologisk mat, og få et helt annet utvalg enn i kjedebutikkene. I tillegg unngår jeg å putte penger i lomma på Reitan (som forøvrig fløy 500 av kjøpmennene sine til USA for å ha årsmøte. Et klimagassutslipp på ca. 2000 ton CO2-ekvivalenter. Jeg bare nevner det…) og de andre dagligvarebaronene, men lar en større del av pengene mine bli igjen i det lokale næringslivet. Ja, og så er små butikker mye hyggeligere, og skaper mer liv byen.

Gjør (det siste av) julehandelen i småbutikkene, og fortsett med det over nyttår!

Jeg vil kjøpe maten min hos Mølleren Sylvia, på Bondens marked, fra Oslo Kooperativ, i Mathallen og fra min lokale innvandrersjappe (som forøvrig har et overraskende godt utvalg av økologiske tørrvarer). Når det gjelder andre varer, så må jeg gjøre litt mer research, men jeg vil prøve å velge bort butikkjedene der også. Om noen har anbefalinger på skikkelig bra, bærekraftige butikker, tar jeg gjerne i mot!

112. Gjør innkjøp i små, uavhengige butikker

Legg igjen en kommentar

