108. Reparer

#108

«Det lønner seg ikke å reparere den, du bør heller kjøpe ny». Hvor mange ganger har du blitt fortalt det? Jeg merker at jeg blir sint når jeg hører det. Det er nemlig feil. Miljømessig lønner det seg helt klart å reparere fremfor å kjøpe nytt. Du sparer ressursene som ville gått med til å produsere den nye gjenstanden, du sparer søppel og du bruker pengene dine på tjenester heller enn på ting, noe som er mer bærekraftig (i følge klimakalkulatoren).

Og, tro det eller ei, i blant lønner deg seg faktisk økonomisk også. De som sier at det ikke lønner seg, har en tendens til å ville selge deg nye ting. Og nye ting er spennende, for all del. Men husk at det rushet av endorfiner som kan følge med et innkjøp er kortvarig. Å reparere ting er desto mer tilfredstillende i lengden!

Hovedproblemet mitt når det gjelder å levere inn ting til reparasjon, er at det så mye styr. Jeg vet godt hvordan jeg går i butikken og kjøper en ny gjenstand, men hvordan får jeg den gamle reparert? Det prøver jeg å bli flinkere til å finne ut av. Første gjenstand ut var kameraet mitt, som begynte å gi fra seg en rar lyd, og plutselig gikk i svart i fjor sommer. Det tok et helt år før jeg somlet meg til å levere det inn til reparasjon, men etter en runde i fotobutikken, fungerer det nå utmerket igjen! Det hadde kanskje kosta meg mindre å kjøpe et nytt kamera (men ærlig talt: jeg hadde garantert brukt mer penger, og kjøpt et mer fancy et. Som ikke hadde holdt noe lenger det heller), men jeg har spart ressurser og unngått søppel. Og har kameraet, som jeg liker godt, tilbake!

I dag har jeg også, omsider, somlet meg til å bestille reperatør til vaskemaskinen min (som har vært ødelagt i kanskje 1,5 år…). Bedre sent enn aldri! Heldigvis er jeg litt raskere når det gjelder å reparere klær. Knappen i vinterjakka mi kom på igjen etter kun 2 måneder…

108. Reparer

Legg igjen en kommentar

