106. Dropp kapselmaskinen

#106

Jeg har bestemt meg for å gi bort Nespresso-maskinen min. Den har strengt tatt stått ubrukt siden februar (eller deromkring), på grunn av miljømessige dilemma, så det begynner å bli på tide.

Grunnen til at det har vært vanskelig å bestemme seg, er at jeg har sett livsløpsanalyser der kapselmaskiner kommer bedre ut miljømessig enn andre måter å lage kaffe på (vel, pulverkaffe kommer best ut. Men det er ikke noe alternativ…). Når jeg allikevel har bestemt meg for å kvitte meg med den, er det av disse årsakene:

  1. Livsløpsanalysene tar ikke for seg produksjon av selve maskinen. Om maskinen kun holder i ett år, kan dette utgjøre en god del per kopp kaffe.
  2. Søppel. Nespresso har riktignok begynt å ta i mot brukte kapsler, men jeg er ikke overbevist om at alluminiumen faktisk blir gjenvunnet.
  3. Vanskelig å få tak i økologisk kaffe.
  4. Jeg prøver å drikke mindre kaffe. Med en kapselmaskin er det alt for enkelt å lage seg en kopp. Eller flere.

Det siste punktet er det aller viktigste. Om jeg drikker én kopp i stedet for tre, er dette en mye større besparelse enn å gå fra filterkaffe til kapselkaffe (eller pulverkaffe, for den saks skyld). Nå lager jeg riktignok ikke filterkaffe, men aeropress, og det er mulig at det går med enda litt flere kaffebønner her, men til gjengjeld lager jeg bare én kopp av gangen (det er dog litt upraktisk når jeg har besøk av mer enn én person, derfor ønsker jeg meg en presskanne til jul). Kaffebønnene maler jeg selv på håndkvern. Det blir litt mer arbeid å lage kaffe, men det er noe av hensikten, for da drikker jeg mindre. Dessuten er det noe fint med å håndmale sine egne bønner. For ikke å snakke om lukta i kjøkkenet. Nydelig!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kaffekvern

En ekstra bonus er at jeg får mer plass på kjøkkenbenken uten maskinen. Når jeg totalt kanskje har 1,5 meter kjøkkenbenk, kommer dette godt med.

106. Dropp kapselmaskinen

3 kommentarer om “106. Dropp kapselmaskinen

  1. Så flott kaffekvern du har!
    Jeg bruker mokkakaffe/espressokanne og presskanne. Begge metodene er lettvinte nok, og skaper ikke ekstra søppel. Jeg skjønner godt at du drikker mer kaffe med kapselkaffe, det hadde sikkert jeg gjort også. Håper julenissen gir deg presskanne til jul 😉

    Lik

    1. Takk! Jeg tror den har tilhørt oldeforeldrene mine. Tanta mi har vært veldig flink til å ta vare på gamle ting fra familien, og nå driver hun og gir bort ting til meg. Det er helt greit 🙂

      Espressokanne er lurt, da koker man jo heller ikke opp mer vann enn akkurat nødvendig. Om aeropressen blir ødelagt, skal jeg vurdere det!

      Lik

  2. Jeg har også en kapsel kaffemaskin, det var en bursdags gave for rundtom tre år siden. Den er veldig hendig, det skal den ha, men dyr i drift er den ogå! Har hørt at det ikke er så miljøvennlig heller…. Presskanne har jeg også brukt, men den ble altfor fort «rusten» og en trenger skikkelig skuring-skills for og få den blank igjen! Ellers liker jeg og gå på cafê som unskyldning til og bare ta en time «fri» fra kjas og mas, med en god bok i hånd! Ellers blir det hurtig-pulver kaffe 🙂 x

    Lik

Legg igjen en kommentar

