102. Skriv en miljøvennlig ønskeliste

#102

Noen ganger setter nissen pris på hint om hva du helst vil ha til jul. En ønskeliste reduserer sjangsen for å få ting du overhode ikke trenger eller har lyst på, og gir deg samtidig mulighet til si hva slags miljøvennlige gaver du gjerne skulle hatt. Om det som ligger under juletreet er de samme som på lista, er en annen sak. Men da har man i alle fall forsøkt!

Familien min har spurt etter ønskeliste i en måned allerede, så nå tenkte jeg omsider å tilfredsstille dem. Men hva i all verden skal jeg ønske meg? Jeg har jo alt jeg trenger, og vel så det. Etter en del grubling har jeg allikevel kommet fram til noe:

  1. Presskanne (fortrinnsvis kjøpt brukt)
  2. Isbitform til fryseren i metall
  3. Plantelys (brukt er fint!)
  4. Opplevelser. Overrask meg!
  5. Mat, fortrinnsvis økologisk og med minimal emballasje
  6. Klær i lin eller hamp
  7. Donasjoner til veldedige, klimavennlige formål
  8. Skarp vedøks, med trehåndtak (gjerne brukt)

Ellers hadde jeg satt pris på om pakkene hadde vært pakket inn i avispapir heller enn gavepapir. Bare så dere vet det…

Om du vil ha forslag til din egen ønskeliste, kan jeg anbefale drikkeflaske, tradisjonell barberhøvel, bysykkelkort, flergangsgrill (ok, kanskje litt utafor sesongen) eller tannbørste i bambus. Følg også med videre på bloggen for flere gavetips de neste ukene.

102. Skriv en miljøvennlig ønskeliste

Legg igjen en kommentar

