99. Kjøp i løsvekt

#99
Nydelige Mølleren Sylvia

Den mest åpenbare grunnen til å kjøpe varer i løsvekt, er at man kan unngå unødig søppel ved å ta med seg egen emballasje. Stoffposer og syltetøyglass egner seg utmerket til både transport og oppbevaring, og tar seg også mye bedre ut på kjøkkenet… Dette er imidlertid ikke den viktigste grunnen. Det som har størst miljømessig betydning, er at man kan kjøpe nøyaktig den mengden man trenger. Da blir det mindre svinn, og både lommeboka og miljøet blir fornøyde. Hvem bruker f.eks. en pakke med 10 chilipepper? Ikke jeg…

I Oslo har vi i løpet av September fått ikke bare én, men to løsvektsbutikker! Holisten på mathallen har frukt og grønt, samt en del tørrvarer, mens Mølleren Sylvia i Hedgehaugsveien bak Kunstneres Hus tar sikte på å bli en komplett emballasjefri butikk med alt man trenger av dagligvarer. Jeg var innom begge butikkene sist lørdag, og er superfornøyd! Neste gang tar jeg med kameraet mitt, så jeg får tatt noen skikkelige bilder.

Søppelfritt innkjøp krever litt planlegging. For det første er det lurt å finne ut hva man har tenkt til å kjøpe. Deretter gjelder å finne fram passende emballasje. Stoffposer i mange ulike størrelser er fint. Til alt som ikke egner seg i stoffposer, er det bra med syltetøyglass. Mål opp både egenvekt og volum av glassene på forhånd (skriv det ned på lokket?), så vet du hvor mye de rommer.

Neste steg er å finne de riktige butikkene. Bor du i Oslo, kan du ta en titt på min emballasjefri innkjøpsguide. Den er ikke komplett, men utvides og oppdateres stadig. Grønare kvardag har en tilsvarende guide for Bergen. Det krever litt mer enn å stikke innom Rema på vei hjem fra jobb, men siden antall handleturer (forhåpentligvis) også blir redusert, ser jeg for meg å spare både tid og penger.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Resultat av første handletur hos Mølleren Sylvia (ok, jeg kjøpte grønnsaker og bakevarer også, men de var alt spist opp da jeg kom på at skulle ta et bilde)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kikerter, speltcouscous og pistasjenøtter
99. Kjøp i løsvekt

En kommentar om “99. Kjøp i løsvekt

Legg igjen en kommentar

