Høsting og slynging av honning

Min nye yndlingshobby, birøkt, gir stadig nye opplevelser og utfordringer. Det siste på programmet, og høydepunktet i birøkterkarrieren hittil, er det vi har drevet med de siste ukene: høsting og slynging av honning.

Høsting av honning, altså å hente den fra biene, var overraskende lett. Vi satte på en énveisventil mellom de kassene vi skulle høste honning fra, og den nederste kassen (der hvor biene skal overvintre), og noen dager senere var det bare å børste bort de få biene som satt igjen på honningtavlene, og ta tavlene med oss inn. Bonus: Styrketrening.

Neste steg var å få honningen ut av tavlene. Sist mandag tok vi derfor med oss honningkassene og dro på besøk til birøkterlærer Svein.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kasser med honningtavler.

Svein har slyngerom og alt utstyr som trengs til honningbearbeiding, og veiledet oss kyndig i gjennom prosessen.

Det første som må gjøres, er å fjerne voksen som forsegler honningcellene, og å løsne honningen så den slipper tavlene lettere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Honningløsner. Piggene til høyre går inn i cellene for å løsne opp voksen som forsegler cellene, og for å gjøre honningen mer tyntflytende
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ferdig honingløsnet tavle. Ikke alle tavlene er fulle med honning…
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Honningtavler klare for slynga

Neste steg er å få honningen ut av tavlene. Til dette brukes en slynge, som fungerer som en sentrifuge som slynger honningen ut i sidene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tavlene settes inn i slynga
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slynga kjører, og honningen kastes ut mot sidene i slynga
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Honning renner ut av slynga

Den nyslyngede honningen har en del vokserester i seg, og må siles gjennom både grov og fin sil før den er klar til bruk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Grov sil
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ferdig silet honning!

Etter et par timers innsats, kjørte vi hjem med 47 kg honning i bagasjen. Vi er godt fornøyd! Flinke bier.

Jobben er imidlertid ikke ferdig. Norsk honning holder seg ikke flytende i mer enn noen uker, den kommer til å krystallisere seg. Og for å få kontroll på krystalliseringsprossesen, må man røre i honningen både morgen og kveld. Så det driver jeg med nå…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Røring. Drillen begynte å ryke. Tror det er et dårlig tegn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fersk, urørt honning er ikke så dumt det heller…
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Namnam!
Høsting og slynging av honning

9 kommentarer om “Høsting og slynging av honning

      1. Nja, det var en masse bikuber en kilometer unna under den store rapsblomstringa. De rømte nok derfra. Så nå er de mine 😀

        Har lånt utstyr av veldig snill birøkter som atpåtil lærer meg viktige ting. Det tar tid å skjønne, men om et års tid har jeg nok forstått mer. Skal sjekke foret i dag. Kanskje de har drukket opp alt sukkervannet den siste uka :O

        Har du holdt på siden i våres?

        Bzzzzz….

        Lik

      2. Oj, egenfanget sverm! Så spennende!

        Ja, det er veldig mye som skal læres. Og at alle birøktere gjør ting på sin egen mate, gjør det ikke akkurat lettere… Jeg går på nybegynnerkurs, leser i «Ingarsis birøkt» og kikker på «ferske birøktere»-gruppa på Facebook. Tror jeg forstår mer og mer, men så gjør biene mine noe helt annet 😛

        Fikk biene i vår, ja. Blir veldig spennende å se hvordan de klarer seg gjennom vinteren! Jeg er litt bekymret for om det er mye varroa-midd…

        Lik

  1. Vi må jo ha sukker til biene på vinteren. Står det på pakkene om de er fra sukkerroer i Danmark eller sukkrerrør i Afrika? Jeg har ikke valgt økologisk hittil. Prisen blir en god del høyere, så jeg har tillatt meg å jukse. Hva gjør du?

    Lik

    1. Vi kjøpte ferdigmikset bifor på honningcentralen. Ble overtalt til at det er det beste for biene, men jeg vet sannelig ikke… Produsent er nordic sugar, men det står ikke på bøtta hvor sukkeret kommer fra. Tenker jeg får sende dem en e-post imorgen og spørre!

      Lik

    2. Nå har jeg fått svar på mailen min:

      «Hej Kristine,

      Bifor produceras i Arlöv, utanför Malmö i Sverige. Sockret i Bifor kommer från sockerbetor/roer odlade i Sverige. Vi har för närvarande för låg efterfrågan på «organic» Bifor för att det skulle vara möjligt att producera. Men, kanske ökar efterfrågan?
      Vi har ingen ekologisk odling i Sverige utan ekologiskt socker importeras från t ex Mauritius eller Syd-Amerika.»

      Sukkeret kommer altså fra Sverige, men er ikke økologisk. Men om økologisk sukker må reise verden rundt før det kommer til biene mine, tror jeg heller at jeg vil ha lokalprodusert ikke-økologisk sukker…

      Lik

      1. Enig! Jeg vurderer også sånn. Det kortreiste vinner ofte hos meg. Jeg har omsider fått honning over på glass. Kjemperfornøyd! Noen får honning i julegave i år 😉

        Lik

Legg igjen en kommentar

