95. Kjøp brukt

#95
Bildet er lånt.

En stor del av nordmenns klimagassutslipp kommer fra forbruk. Den letteste måten å redusere dette på, er å kjøpe brukte ting heller enn nye. Da spares ikke bare ressursene som ville gått med til å lage en ny ting, men også transport, søppel og emballasje. Og penger, selvsagt. Og at brukte ting allerede har vært brukt en stund, er ikke nødvendigvis dumt. Da vet man at de tåler bruk, og forhåpentligvis holder en god stund til!

Den store ulempen med å kjøpe brukt er at krever litt leting, og tålmodighet, for å finne akkurat det man trenger. Om kjolen ikke passer, kan du ikke prøve den i en større størrelse. Og det er ikke nødvendigvis alle loppemarkeder som har en gryte med akkurat det volumet du trenger.

Nettopp derfor er jeg mye dårligere til å kjøpe brukt enn det jeg liker å innrømme. Jeg skulle gjerne vært en sånn person som finner hele garderoben sin på loppemarked og kule vintagebutikker, men faktum er at jeg som regel blir overveldet over mengden, og gir opp før jeg egentlig har begynt å lete. Skjerpings, Kristine! Fra nå av skal jeg i alle fall forsøke å finne noe brukt, før jeg kjøper nytt. Liste på kjøkkendørtavla og autosøk på Finn, det burde jo egentlig ikke være så vanskelig? Jeg må bare skaffe meg litt tålmodighet…

95. Kjøp brukt

Legg igjen en kommentar

