93. Lag hjemmelaget deodorant

#93

Hjemmelaget deodorant er en klassiker i miljøbloggverdenen, så det er vel på høy tid at jeg legger ut en oppskrift? Et utkast til innlegget har faktisk ligget og ventet helt siden januar, og jeg fant det igjen nå mens jeg gikk igjennom gamle kladder. Jeg tror jeg lot det ligge fordi jeg ville finne ut om deodoranten funker før jeg postet noe. Den gjør det. Det er ingen anti-persperant, men den hindrer vondt lukt, og det er jo formålet.

På miljøtiltak-sida er formålet å unngå unødvendig emballasje. Og gjerne også brystkreft.

Deodoranten er laget av ingredienser som finnes på kjøkkenet mitt. Natron dreper bakterier og hindrer lukt. Potetmel absorberer fukt. Kokosolje gjør huden myk, og deodoranten smørbar.

20150118_140642

Ingredienser

1 del natron 
1 del potetmel
1 del kokosolje

Smelt kokosoljen. Bland inn de øvrige ingrediensene. Tilsett eventuelt litt eterisk olje om du ønsker en annen duft. Kokosoljen har en mild duft av kokos, og jeg synes egentlig det er ganske godt.

Hell over i passende beholder.
20150118_141346

20150118_142627

93. Lag hjemmelaget deodorant

En kommentar om “93. Lag hjemmelaget deodorant

Legg igjen en kommentar

