90. Skriv handleliste

#90

Jeg har kommet fram til at en god handleliste er trikset både for å huske det jeg skal ha, og for å unngå å impulskjøp. Hvis jeg vet at handlelista inneholder alt jeg trenger, leter jeg først og fremst etter det som er på lista, og stopper ikke ved hver hylle for å vurdere om det kanskje muligens er noe der som jeg kunne trenge eller ha lyst på… Om jeg er flink til å huske handleliste, blir det også færre butikk-turer av typen «jeg har begynt å bake kake, men er tom for melk» (som gjerne leder til at jeg kommer tilbake med en sjokolade, en is, litt yoghurt, noen bananer og en pose nøtter, men ikke melk). Det sparer både penger, tid og ressurser. Om innkjøp blir planlagt, er det også lettere å gjøre dem mer miljøvennlige.

Min handleliste føres løpende på tavla på kjøkkendøra, men jeg er ikke like flink til å se på den før jeg skal i butikken… Kanskje jeg skal gå tilbake til papirlister? De er litt lettere å ta med seg.

Jeg leste på en eller annen blogg om noen som brukte baksiden av gamle kvitteringer som handlelister, og syntes det hørtes ut som en lur idé, så nå har jeg begynt å samle opp gamle kvitteringer. Kvitteringer produseres jo uansett, så de kan lik så godt bli brukt til noe fornuftig!

90. Skriv handleliste

2 kommentarer om “90. Skriv handleliste

    1. Joa, har prøvd. Problemet er 1) handlelista på tavla er hummer og kanari av ting som skal kjøpes på ulike steder, ikke kun det som jeg skal ha på den ene butikken og 2) da må jeg huske å ta med meg mobilen i butikken og 3) hvis jeg kikker på mobilen i butikken, blir jeg fort distrahert…

      Ingen gode grunner, altså… Kanskje jeg skal prøve på nytt.

      Lik

Legg igjen en kommentar

