88. Plukk sopp

#88
(Beklager blåbærfingrene!)

Endelig har vi fått en smak av sommer, og hva er vel bedre bruk av en solfylt sensommerettermiddag enn å dra på sopptur? Ikke mye, spør du meg. Spesielt om turen toppes med et bad i et speilblankt skogstjern.

Jeg har med andre ord fortsatt fokus på matauk, og er godt fornøyd med at soppsesongen er  i gang! Bærplukking er greit nok, men superspennende kan man ikke si at det er. Sopplukking, derimot, er en jakt! Hvem liker ikke å finne gull? Kantarell, altså. Hvis du ikke tok den. Plukk sopp! Spis det du klarer, forvell og frys resten. Det er i allefall min plan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kantarell i klassisk positur. Den forsøker å gjemme seg, men lurer ikke meg!

Jeg jakter stort sett bare kantarell og piggsopp, men tar med meg traktkantarell. steinsopp, små rødskrubb og trompetsopp om jeg kommer over det. Egentlig har jeg lyst til å ta et soppkurs for å lære flere sorter. Det er en hel verden av risker og kremler som jeg gjerne skulle kjent til! Dessverre er alle soppkurs jeg har kommet over fulltegnede, men kanskje jeg skulle prøve meg på en felles sopptur i stedet? Oslo sopp- og nyttevekstforening arrangerer en hel haug av dem.

88. Plukk sopp

Legg igjen en kommentar

