86. Spis etter sesong

#86 (1)

Vi er bortskjemt med å kunne kjøpe hva som helst hele året, og de fleste tenker ikke over at aspargesen vi kjøper i november har reist verden rundt (med fly!) før den havner på middagsbordet. Eller at de smaksløse tomatene i mars stammer fra et kulloppvarmet drivhus i Nederland. Det er ikke spesielt miljøvennlig. Og ikke er det spesielt godt heller. Det har seg jo sånn at frukt, bær og grønt er aller best når de er i sesong. Har du prøvd å kjøpe en kurv jordbær i februar, vet du hva jeg snakker om. Og jammen er det sånn at sesongvare er billigst også. Best, billigst og mest bærekraftig; jeg skal bli flinkere til å spise sesongbasert!

Men hva gjør jeg når jeg når jeg har bodd hele livet mitt i by, og ikke har peiling på hva som er i sesong? Tidligere var min hovedkilde til sesongens råvarer hva som var på tilbud i matbutikken, samt oppslag som «nå er nypotetene her!». Nå vet jeg litt bedre. Kjøkkenhageprosjektet gir meg litt erfaring med hva som blir modent når (for ikke å snakke om hvor lang tid det tar før ting blir modne!), men min hovedkilde til sesongens grønnsaker er Oslo kooperativ. Der betaler jeg 200 kroner og får en pose med økologiske grønnsaker fra bønder i Oslo-området. Jeg har vært medlem siden de startet som en prøveordning på Blindern, og er superfornøyd. Det er like spennende å se hva jeg får i posen hver gang.  Det blir i blant litt for mye grønnsaker å spise opp for én person, men med litt planlegging går det bra. Det er også spennende å bli introdusert for nye grønnsaker. I denne ukens pose var denne krabaten:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Knutekål. Hva brukes den til, mon tro?

Jeg er veldig spent på hvordan den smaker!

Ellers har jeg funnet denne praktiske sesongkalenderen hos fylkesmannen,samt denne fine plakaten:

Fås kjøpt fra Oikos eller på Mathallen. Jeg lurer på om jeg skal prøve å finne plass til en på kjøkkenet mitt.

86. Spis etter sesong

3 kommentarer om “86. Spis etter sesong

  1. Så utrolig god idê og sende sesongbetonte ting ut til kunder da! Vet at det er «in» nå og få matvarer med oppskrift sendt på døren, men som regel er det mer eksotiske varer og ikke nødvendigvis etter sesong… Så dette høres mye bedre ut 😀 Også er det fint og støtte lokale bønder 🙂 x

    Lik

    1. Mm, det er et veldig bra opplegg. Må riktignok hente posen selv på Mathallen (og være med på pakkedugnad en gang i blant), for alle pengene går til bøndene, men det er superkvalitet, og mye som jeg ikke ville funnet på å kjøpe selv (men som er skikkelig godt!).

      Lik

Legg igjen en kommentar

