85. Lån en hage

#85

Det går mye i bær for tiden, men jeg håper dere bærer over med meg! Spesielt når jeg kommer med dårlige ordspill… Jeg vil bare nevne det at egen hage ikke er en forutsetning for å plukke frukt og bær. Det er mange hageeiere som ikke plukker selv, så om du tør å ringe på døra til noen vilt fremmede og spør om du kan få bærene deres, burde det være gode muligheter! Det er jo synd med alle disse ripsbusker som aldri blir høstet og epler som blir liggende og råtne.

En mindre skummel fremgangsmåte er å høre med kolleger, slekt, naboer og bekjente om de enten har eller kjenner til forsømte frukthager. Eller kanskje det finnes en passende Facebook-gruppe å annonsere i?

Jeg har ikke prøvd selv ennå, mest fordi jeg hittil har tatt med til rette i mamma sin hage, men også fordi venninna mi Mika kom meg i forkjøpet, og inviterte med til ripsplukking i hagen til en av hennes kolleger.  Jeg takket ja, og snart stod vi en hage på Oslos beste vestkant (eller kanskje det var Bærum?) og plukket til vi ikke kunne bære mer. Så nå har jeg masse rips (og mamma har fått beholde sine egne).

Men hvis plommetreet til naboen til foreldrene mine ikke blir høstet i år (heller), skal jeg jammen gå på besøk dit og høre om jeg kan få dem!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det er gøy å plukke når det så mye bær!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mika sin bøtte med rips. Mika skal lage gele (eller var det saft?), så da er det ikke så fårlig om bærene er renset.
85. Lån en hage

Legg igjen en kommentar

