Status juni og juli

To nye måneder har gått, og det er på høy tid med en ny statusoppdatering. Selv om jeg har hatt ferie har jeg forsøkt å ikke ta ferie fra miljøtiltakene. Det har gått så som så. Når man sliter med å bestille seg noe å drikke (som ikke er vodka), er det alltid man har lyst til å begi seg ut på en lang mimelek for å slippe å få sugerør… Her er en oppdatering på utvalgte tiltak:

2. Sluttet å kaste mat

Matsvinnlista på kjøleskapet ser sånn ut (ok, dette er side 2):

20150801_152808

og her er hvordan jeg ligger an;

matsvinn07

Det ser nok litt bedre ut enn det egentlig er, i og med at jeg har vært borte i 4 uker, men jeg har vært relativt flink til å ikke kaste mat på ferien også. Det eneste jeg kommer på sånn umiddelbart, er en grusom, tørr, tradisjonell kake i Vilnius. Jeg kastet den strengt tatt ikke, bare donerte den videre til de andre på hostellrommet, men jeg regner med at den ikke falt i smak der heller…

23. Ta med egen vannflaske

Jeg har ikke kjøpt en eneste flaske med vann. Å ha med egen vannflaske og fylle opp med vann fra springen funker utmerket også i utlandet. Hvem skulle trodd?

25. Unngå engangsprodukter

Det har blitt litt engangsprodukter, som sugerør, plastskjeer og pappkopper, stort sett fordi jeg ikke har orket å forklare at jeg ikke vil ha dem…Det er lettere i Norge!

38. Sjampobar heller enn sjampoflaske

Perfekt å reise med!

54. Bruk bysykkel

Ok, jeg har ikke brukt så mye bysykkel, men jeg har fått øynene opp for å leie sykkel på ferie. Faktisk har jeg leid sykkel i tre ulike byer i sommer, og det har vært veldig bra, både til transport og for å komme seg rundt og se steder som ville tatt for lang tid til fots.

sykkel2
Sykling i Hviterussisk nasjonalpark

61. Lag kjøkkenhage

Kjøkkenhagen lever fortsatt, takket være mamma. Om det blir noe særlig avling er en annen sak. Mye er sneglespist, endel nekter å vokse, noe går i stokk og noe bare dør. Men det er gøy lell! Her er kjøkkenhagen nå:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det som går best, er i grunnen agurk- og tomatplantene som står inne. Nye tomater modne hver dag! Det blir for så vidt tomater på plantene som står ute også, de bare klager mye underveis…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For noen dager siden laget jeg middag med store deler av ingrediensene hentet fra kjøkkenhagen. Det var stas!

IMG_20150729_185642
Persille, chili, tomater, poteter og løk. Tilsett en boks tomater og en boks kikerter, og middagen er klar!

62. Støtt ditt lokale bryggeri

Til min forskrekkelse oppdaget jeg at Sagene bryggeri brygges på Sørlandet. Skuffa! Nå går jeg over på øl fra Drammen i stedet.

69. Ta med egen kaffekopp

Jeg liker å ha med kopp, men er ikke så fornøyd med koppen min. Siden lokket ikke har noen lukkemekanisme, blir det kaffesøl om jeg legger den tilbake i veska etter å ha drukket opp kaffen min. Jeg vurderer derfor å bytte ut koppen med et syltetøyglass (med lokk).

70. Bli birøkter

Biene har greid seg fint gjennom sommeren, og det ser ut til å bli litt honning trass i det dårlige været. Vi satser på slynging i slutten av august. Tema for en egen bloggpost, kanskje?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Birøkt på gang!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dette er ei tavle i yngelrommet i den snille kuben. Masse bier! Men se så flinke og tavlefaste de er!

73. Velg økologisk kaffe

Har ikke bedt om økologisk kaffe på jobb ennå…

74. Grill grønnsaker

For dårlig grillvær.

75. Spis deg ut av kjøleskapet før ferien

Kunne gjerne ha startet enda litt tidligere (det er overraskende hvor mye mat som finnes i et kjøleskap), men jeg fikk nesten spist opp alt. Jeg synes egentlig det er en morsom utfordring å måtte lage mat med det jeg har, og å prøve å utnytte ingrediensene best mulig.

76. Ta med spork

Jeg er glad i sporken min, og har brukt den mange ganger i løpet av ferien.

77. Farg falmede klær

Fint å ha svarte jeans igjen!

78. Farg håret med henna

Det fine med å bruke henna, er at man kan svare «ja» når folk spør om fargen er naturlig.

79. Frys ned mat som vil bli dårlig før du rekker å spise den opp

Nå er det bare å huske på å bruke opp maten som ligger i fryseren…

80. Pakk lett

Sekken min veide ca. 7 kg, og var null problem å ha med seg hvor som helst (inkl. sightseeing). Men neste gang skal jeg pakke i en mindre sekk.

81. Skriv pakkeliste

Alltid. Pakkeliste er gull!

82. Kjøp klimakvoter

Kllimakvotene er kjøpt inn, og det er nesten så jeg ikke tar dem seriøst. De er så latterlig billige… Den flyreisen jeg snakket om, kostet under 20 kroner å «offsette»… Det er for så vidt bra at det ikke koster masse å gjøre tiltak som reduserer klimagassutslipp, men det føles ikke riktig å betale så lite for utslippene sine…!

Status juni og juli

Legg igjen en kommentar

