80. Pakk lett!

image

Endelig sommerferie! Jeg liker jobben min, og ville ikke vært den foruten, men det er veldig godt med fri også! Nå har jeg hatt ferie i ca. 2 timer, sitter på et tog på vei mot Øst-Europa (også kjent som Sverige), og tenker på dette med bagasje.

Eller, rettere sagt, hvor bra det er å ha med seg lite bagasje. Å pakke lett betyr ikke å gi avkall på noe, men å ha med seg kun akkurat det man trenger. Mindre bagasje er ikke bare mer behagelig å frakte med seg, det er også lettere å holde orden på, og oversikt over, og det sparer tid og penger, spesielt på fly, men også ellers. En stor koffert må fraktes med taxi, og trenger oppbevaringsplass gjennom hele reisen, men en liten sekk kan godt være med både på kollektivtransport og på sightseeing. Mindre bagasje gir også plass til mer folk, og det er jo bra miljømessig. Mer folk på toget = mindre utslipp per hode.

Å pakke lett er spesielt viktig ved flyreiser. Fly sitt drivstofforbruk avhenger av vekt, og det er mye å spare på lettere bagasje. Her er det beregnet at 5 kg mindre bagasje per passasjer reduserer et klimagassutslippet til flyet med 1%. Det høres kanskje lite ut, men i og med at fly i utgangspunktet har store utslipp, er det ikke ubetydelig. I linken er gjennomsnittlig drivstofforbruk for en gjennomsnittlig flyreise oppgitt til ca. 20 000 kg. Med antagelse om 3 kg CO2 per kg drivstoff, 3 ganger klimaendringseffekt av utslipp fra fly og 100 personer per flytur, er det snakk om ca. 20 kg redusert klimagassutslipp for 5 kg redusert vekt.

Selv pakker jeg (nesten) alltid innenfor «håndbagasjemål», uansett hvordan jeg reiser. Det har ikke alltid vært slik. Bildet øverst viser utviklingen i hvordan jeg pakker. Den blå kofferten fikk jeg da jeg var 15 og skulle 3 uker til USA. Jeg husker den var helt stappfull, og jeg måtte sitte på den for å lukket den. Siden kan jeg i grunnen ikke huske å ha brukt den (bortsett fra til flytting). Den er alt for stor og uhåndterlig, og jeg har rett og slett ikke bruk for å ha med meg så mye.

Neste koffert er en liten trillekoffert som går som håndbagasje på fly. Den ønsket jeg meg i bursdagsgave for å bruke på jobbreiser. Og det fungerer den utmerket til. Spesielt på reiser der jeg drar fra hotell til hotell, er det praktisk med en koffert som har alt organisert. Men til private reiser (og i det siste en del jobbreiser også) trenger jeg egentlig ikke å ha med meg så mye. Dessuten er det stress å trille meg seg en koffert; det betyr at jeg alltid må tenke på bagasjeoppbevaring og er avhenging av å komme meg direkte til hotellet.

I det siste har jeg derfor pakket i veska som står foran. Funker bra for turer på opp til en uke. Man må være ganske hard på prioriteringene, og det essensielt å bruke packing cubes, men så lenge jeg ikke skal ha med pc eller masse vinterklær, fungerer det helt utmerket!

Nå skal jeg imidlertid være borte i 3 uker, og bo under varierende forhold, så da har jeg gått for en litt større sekk:
image
40 liter (men ikke full). Ikke min aller beste pakking, neste gang skal jeg pakke lettere!

80. Pakk lett!

En kommentar om “80. Pakk lett!

  1. Snakk om pakkemestring da! Selv må jeg alltid ha med meg en større koffert, men neste gang skal jeg huske på og prøve og bruke en mindre koffert 🙂 Det er så rett som du sier at det er mindre stress 😀 God tur! x

    Lik

Legg igjen en kommentar

