77. Farg falmede klær

#77

En gang i tiden hadde jeg to par svarte jeans som jeg var godt fornøyd med. Så vasket jeg dem noen ganger, og etter en stund hadde jeg et par grå jeans. Det var ikke like fint. Jeg kunne ha kastet buksene, og kjøpt meg et par nye, svarte jeans, men i og med at de er helt fine ellers, hadde det vært sløsing med ressurser. Heldigvis finnes det en bedre løsning, nemlig å gi de gamle parene nytt liv med svart stoffarge.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Stoffarge kjøpt på «Stoff og stil». Tidligere solgte de også farge på Clas Ohlson, men jeg har ikke sett det i det siste.

Jeg skal ikke påstå at stoffargen er så voldtsomt miljøvennlig. Det har ikke lykkes med å google meg fram til miljøbelastningen av akkurat denne fargen, så jeg har ikke noe konkret å komme med. Det jeg derimot vet, er at et par jeans i bomull medfører stor miljøbelasting. I denne livsløpanalysen er klimagassutslippet for produksjon av ett par jeans beregnet til 20 kg CO2-ekvivalenter. Så dersom farging gjør at jeg bruker klærne lengre, og unngår å kjøpe nye klær, skal det ganske mye til før det ikke lønner seg miljømessig. Klærne man kjøper i butikken er tross alt farget de også, og kanskje med verre kjemikalier enn dette? Foreløpig farger jeg derfor klær med god samvittighet.

Har du aldri brukt stoffarge før, så fortvil ikke, det er ganske så lett! Det eneste du trenger er pakken med farge, en halv pakke med salt (1/2 kg), en vaskemaskin og klærne du vil farge. Fargestoff, salt og klær legges i vaskemaskinen, og så kjøres en vanlig vaskesyklus på 40 eller 60 grader.

Klærne må være i naturmaterialer, og aller helst bomull, lin eller viskose. Noen farger fungerer også på ull og silke, men sjekk først! Hvis klærne skal farges i en annen farge enn det de opprinnelig var, bør du også sjekke at sømmene også er av at naturmateriale. Det er kjedelig å ende opp med en svart t-skjorte med hvite sømmer fordi sømmene viste seg å være i polyester… Sånn rent hypotetisk, altså…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Buksene etter farging. De er helt svarte, altså, det ser bare ikke sånn ut…
77. Farg falmede klær

Legg igjen en kommentar