Den første birøkt

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
To fine bifolk i hagen til foreldrene mine.

Jeg har tenkt på bier en stund. Jeg har en kollega på jobb som har bier, rett ved rundkjøringen på Carl Berner («der ingen skulle tru at bier kunne bu»), og  jeg har lenge syntes at det høres spennende ut! Dessuten er jeg glad i honning… Etter å ha lest diverse artikler om biedød, og hvor viktig pollinatorer er for verdens matproduksjon, bestemte jeg meg. Jeg skulle bli birøkter! Dette var i desember en gang. Jeg meldte meg på nybegynnerkurs, fikk låne en bok om birøkt, tok den med meg hjem til mamma og pappa på juleferie og snakket ustanselig om bier hele jula. Og sannelig fant pappa ut at han også gjerne ville bli birøkter! De siste månedene har derfor far og datter møttes jevnlig på Kunstnernes hus for å lære om bier og birøkt, og nå får vi endelig prøvd det ut i praksis. Det skal sies at mamma ble blek i maska da hun fikk høre at det kom til å flytte inn 100 000 bier rett utenfor soveromsvinduet hennes (hun hadde sagt «ja» til to kuber, men ikke spurt noe om antall bier i de to kubene), men hittil går det bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bier på vei inn i kuben. Frøkna oppe til høyre er flink til å samle pollen!

Nå i pinsa var det på tide med første røkting av biene, og siden pappa var bortreist, tok jeg med meg ei venninne som også går på nybegynnerkurset. Sol og varmt vær gir blide bier, så det var en helt perfekt dag for vårt første møte!

Biene klarer seg forresten godt selv, de trenger veldig lite fra oss. Hensikten med å kikke inn til dem er å:

  1. Sjekke at de har passe med plass. Hvis de har for lite plass, er det fare for at de svermer for å finne et nytt sted å bo. Hvis de har for mye plass, må de bruke masse energi for å holde det passe varmt for yngelet, og da er det færre bier som kan fly ut for å hente pollen og nektar.
  2. Se at de er friske. Gjøre tiltak hvis biene blir syke.
  3. Passe på at de har nok mat. Ikke noe problem på sommeren, men om våren før det har kommet noe særlig blomster eller i perioder med dårlig vær (biene flyr ikke hvis det regner), kan det være nødvendig å fóre ekstra med sukker
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Klar for å gå gjennom den svakeste kuben.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Den sterkeste kuben. Mye bier!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dronning Gnafs sammen med hoffet sitt

I dagens birøkt fant vi begge dronningene (den grønne prikken betyr at de er født i 2014), prøvde å anslå hvor mye bier, yngel og fór det var, og prøvde å finne ut hva i all verden alt vi så på tavlene var for noe. Ikke så lett for ferske birøktere, men vi tror har blitt litt klokere.

Tavle
Honning, pollen og yngel i flere stadier på én tavle. Dronning Gnur i grønt.

Ellers flyttet vi én tavle med forseglet yngel fra den sterkeste kuben til den svakeste kuben og satte inn dronerammer (=tom ramme som biene bruker til å bygge droneceller på. Droner er hannbier, og er litt større enn arbeiderne) i begge kubene.

Det ble også litt action da vi fant en dronningcelle midt på en tavle i den sterkeste kuben. Det kan bare være én dronning per bifolk, så det betyr at biene enten tenker på å sverme, eller at de i det minste har tenkt til å bytte ut min fine oppdrettsdronning med sin egen. Det kan vi ikke ha noe av, så dronninglarven i dronningcellen ble myrdet med kaldt blod. Det skal ikke være lett å være kongelig… Jeg lurer på om vi egentlig burde gjort flere tiltak mot sverming, men nå har vi forhåpentligvis kjøpt oss litt tid. Det blir spennende å se hva som har skjedd til neste gang vi åpner kuben!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tavle med honning! Enn så lenge trenger biene den selv, dessverre…
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Noen bier er mer oppmerksomhetssyke enn andre…
Den første birøkt

2 kommentarer om “Den første birøkt

  1. Bjørn sier:

    Fant du virkelig en dronningcelle! Håper et det var bare den ene da. Jeg ser for meg at vi snart må klatre i naboens epletre på jakt etter svermen!

    Lik

Legg igjen en kommentar

