70. Bli birøkter

#69 (2)

Det er estimert at omtrent en tredjedel av maten vi spiser er avhengig av pollinatorer, og med stadig dårligere kår for villbier og humler, spiller «tamme» honningbier en stadig viktigere rolle. I store deler av verden er faktisk dette den viktigste, og mest inntektsskapende, grunnen til å drive med birøkt, honningen er kun en bieffekt. Om enn en god en.

Honningbiene har det imidlertid ikke så bra de heller. Bruk av sprøytemidler, monokulturer og færre blomsterenger og grøftekanter med variert flora, gjør det vanskeligere å være bie, og er trolig årsaken til det som kalles CCD, Colony Collapse Disorder, som går ut på at hele bifolket plutselig er sporløst borte fra kuben sin. Skumle greier. Se dette TED-foredraget for mer om hvorfor biene forsvinner.

Derfor er det viktig å ta vare på biene, å legge til rette for biene og å skape oppmerksomhet rundt dem. Og den beste måten å gjøre det på, er å bli birøkter. Så det har jeg blittDenne våren går jeg på nybegynnerkurs i birøkt i regi av ByBi, og på tirsdag fikk vi våre første bifolk! De bor i hagen til foreldrene mine, og ser ut til å trives godt. Jeg skal skrive om min første birøkt ganske snart, men nå må jeg lete opp paljettkjolen for å dra på Grand Prix-fest! Her har dere noen bilder så lenge:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

70. Bli birøkter

Legg igjen en kommentar

