Nattefrost og snegleangrep

Jeg plantet ut i kjøkkenhagen den 2. mai. Med tanke på at den vanlige tommelfingerregelen sier at man ikke skal plante ut før etter 17. mai, var det en smule optimistisk, men værmeldingen så bra ut, og jeg var utålmodig, så jeg tok sjangsen. Det var nok litt tidlig. Sist helg var det nemlig nattefrost, og mamma rapporterte at plantene mine var stivfrosne da hun kikket bortom dem på lørdag morgen. Ved befaring tirsdag kved kunne jeg konstatere at mesteparten av blomkarsen er død, og mangold, agurkurt og sitronmelisse ser litt pjusk ut, men resten heldigvis ser ut til å greie seg bra etter frosten. Nå krysser jeg fingrene for litt varmere vær fremover. Jeg tror allikevel at tomatplantene, squashen og gresskarplanten skal få kose seg i vinduskarmen en god stund til…

20150512_210755
Blomkarsen tålte ikke frosten.

Da er det verre med den andre faren som truer kjøkkenhagen: Den store skumle iberiasneglen har oppdaget plantene mine. En stakkars timian er nesten helt oppspist (jeg trodde timian skulle hjelpe mot skadedyr, men tydeligvis ikke), og ellers er det spisemerker på mye annet. Her må det gjøres noe!

20150512_211038
Sneglespist blomkålplante.
20150512_211053
Mer sneglespist blomkål

Etter å ha konsultert Internettet, tok jeg med meg en bøtte på jobb, raidet kaffemaskinen for kaffegrut og syklet til kjøkkenhagen med den. Nå ligger det en god rad med grut på innsiden av (nesten) hver pallekarm. Det sies nemlig at snegler er særs lite glad i kaffegrut. Vi får se om det stemmer.

20150512_213015
Kaffegrut mot snegler.
Nattefrost og snegleangrep

2 kommentarer om “Nattefrost og snegleangrep

  1. Snegler er dumme som ikke liker kaffe, men krysser fingrene for at det er sant og at de holder seg unna 🙂 Syns det er supert at du kommer med alternative, økologiske hjelpemidler 😀 x

    Lik

  2. lillepernille sier:

    1 dl «gullvann» til 1 liter vann, evetuelt sil kompost i vann og kjøkkenhagen smiler og leverer godsaker tilbake.

    Lik

Legg igjen en kommentar

