57. Unngå salg

#57

Jeg greide å forville meg ned Bogstadveien i går. En traumatisk opplevelse. Det var nemlig «Markedsdag», så veien var fullstappet av boder og folk på jakt etter gode tilbud. Suboptimale forhold for meg som prøvde å komme meg raskt fra A til B. Men selv mens jeg prøvde å manøvrere meg fortest mulig mellom barnevogner og venninnegjenger, merket jeg salgkraftens makt. Mon tro om det ikke er noe interessant i den boden der borte? Til en ekstra god pris! Jeg har jo egentlig en fin drikkeflaske, men denne her er jo PÅ TILBUD, så jeg er nesten nødt til å slå til! Eller er jeg det?

Å produsere ting er ikke like billig for miljøet som det er for meg å kjøpe dem, og enhver ting jeg kjøper inn som jeg ikke trenger, er unødvendig bruk av ressurser og utslipp av klimagasser. Det er ikke noe problem å kjøpe ting på salg per se, problemet er at salgs-plakaten kan gjøre oss litt blinde, og vi blir mindre kritiske til innkjøp enn vi vanligvis ville vært. Min erfaring er også at det plutselig dukker opp behov som ikke var der fra før av… Min nye regel er derfor denne: jeg må gjerne kjøpe ting på salg, men bare hvis det er ting som jeg allerede hadde planlagt å kjøpe før salgsplakaten kom opp.

57. Unngå salg

Legg igjen en kommentar

