55. Bruk en miljøvennlig søkemotor

#55 (2)Det høres ut som tull, jeg vet det. Er det så himla miljøskadelig å bruke Google? Neida, det er ikke det. Men det finnes alternativer som gir en positiv miljøpåvirkning. Og det er jo fint!

Søkemotoren jeg tenker på heter Ecosia, og det de gjør er å donere minst 80% av overskudded sitt til planting av trær. Hittil har de plantet en drøy million, men har planer å plante tusen ganger så mye innen 2020. Jeg vil være med og hjelpe! Hva med deg?

trær

Å installere Ecosia som standard søkemotor er kjapt og greit, og funker i de fleste browsere. Jeg gjorde det for kanskje en time siden, og kan altså ikke skryte på meg all verdens erfaring med søkemotoren, men det jeg har sett hittil er jeg godt fornøyd med!

Bare en ting før dere tar helt av og forsøker å plante en skog ved hjelp av Ecosia-søk: Teksten med «You’ve helped plant X trees!» er bare en gimmick; den har dessverre ingenting med ditt bidrag til treplanting å gjøre. Søkemotoren tjener nemlig ikke penger på søk, men på at folk klikker på annonsene. Ditt bidrag til treplanting avhenger altså at annonseklikk, ikke antall søk (som telleren er koblet opp til). Men ikke avskriv Ecosia selv om du aldri klikker på en annonse, det er uansett positivt at du bruker den og bidrar til at den blir mer populær og bedre kjent!

55. Bruk en miljøvennlig søkemotor

Legg igjen en kommentar

