54. Bruk bysykkel

#51 (2)

Jeg er ikke i tvil om at sykkel er det absolutt beste framkomstmiddelet i by. Det er miljøvennlig, gir ingen utslipp eller støy, gir bedre helse og er at på til ofte den raskeste måten å komme seg rundt på. Selv bruker jeg omtrent halve tiden til jobb på sykkel sammenlignet med buss. Hvis jeg bare hadde hatt sykkel, vel og merke. Sykkelen min ble nemlig stjålet i fjor høst, så nå sitter jeg på bussen og stirrer lengtende etter alle som suser forbi i kondomdressene sine, mens jeg gleder meg til den dagen jeg endelig får sykkel igjen (ok, jeg leser stort sett bok, men jeg kunne ha stirret lengtende etter dem).

Jeg har en ny (brukt) sykkel, skjønner dere. Problemet er at den står i Arendal, og når jeg selv er i Oslo er det ikke ideelle omstendigheter. Lei som situasjonen er, er det allikevel ingen god unnskyldning for å ikke sykle. Nei, og nå kommer det dette innlegget egentlig skal handle om, for i Oslo er det jo bysykler! Egen sykkel er altså ingen forutsetning for å trille rundt i byen. Dette fantastiske tilbudet koster bare 120 kroner i sesongen, og for det kan man sykle så mye man orker! Derfor har jeg nå betalt mitt bysykkelabonnement, og har planer om å bruke det så mye jeg kan framover.

Greit, det er ikke verdens beste sykler, så jeg er ikke sikker på om jeg vil sykle de syv kilometerne mine til jobb på dem (i alle fall ikke oppoverbakkene på tilbaketuren), men til kortere turer er de superpraktiske. Sykle til sentrum og ta bussen tilbake? Ja takk.

Det er forresten mange andre byer som har bysykler til utlån for en billig penge (eller gratis!), så neste gang du er på ferie vil jeg anbefale å sjekke ut hva som finnes av sykkeltilbud. Det er mye bedre å utforske Paris fra sykkelsete enn å sitte på metroen!

54. Bruk bysykkel

Legg igjen en kommentar

