53. Bak brød

#53

Jeg synes at hjemmebakt brød er ca. 1000 ganger bedre enn det som selges på butikken, det er mye billigere og jeg har full kontroll på ingrediensene. Men er det mer miljøvennlig?

I følge «Fremtiden i våre hender» er svaret nei: Butikkbakt brød litt mer miljøvennlig enn hjemmebakt brød, først og fremst fordi energiforbruket per brød blir mindre når mange brød stekes samtidig. Jeg skulle gjerne ha sett nærmere på forutsetningene, men finner dessverre ikke rapporten som det refereres til. Det er allikevel klart at analysen kun tar for seg produksjon av brødet; den inkluderer ikke alle brødene som kastes hver dag. Og det er mange! Denne rapporten anslår svinnet til 13% i produksjonsleddet og 8% i dagligvarehandel og i tillegg kommer det som kastes hos forbrukerne. Og siden butikkjøpt brød blir ganske kjipt etter et par dager, er den siste andelen stor. Jeg mener å ha sett 25% et sted, men jeg kan ikke finne det igjen nå. I så fall vil det si at nesten halvparten av alt brødet som produseres blir kastet. Kaster jeg halvparten av mitt hjemmebakte brød? Ikke snakk om!

Med dette tatt i betraktning, blir plutselig hjemmebakt brød det mest miljøvennlig alternativet. Forøvrig vil energiforbruket ved brødbaking dessuten bidra til oppvarming hjemme, og det går jo an å benytte anledningen å lage annet mat i ovnen samtidig som du baker brød?

53. Bak brød

En kommentar om “53. Bak brød

  1. Mmmm hjemmelaget er desidert best! Jeg pleier og skjære opp brødet i skiver, fryse ned cirka 2/3 av brødet, og heller riste det i toasteren etter behov 🙂 Null svinn og et lettere sinn 🙂 x

    Lik

Legg igjen en kommentar

