Ukas ugress: Løkurt

Løkurten nå i april

Som jeg skrev i går, vil jeg bli flinkere til å bruke ugress i  matlaging, og først ut er løkurt! Ikke hørt om løkurt før? Ikke jeg heller, før i fjor. Her er hva jeg har funnet ut om den: Løkurt er en to- eller flerårig plante i korsblomstfamilien som blir opp til en meter høy. Det første året dannes bladrosetten (bildet over), mens blomsterstengelen utvikles det andre året (bilde under). Løkurten er egentlig en relativt sjelden vekst, men her i Oslo vokser den absolutt over alt. Som navnet tilsier, minner smaken om løk, og bladene lukter omtrent som gressløk om du gnir dem mellom fingrene.

(Kilder: Boka «Norsk smak. Våre ville kryddervekster» og ugresskurset etter hukommelsen)

løkurt
Løkurten senere på året. Bildet er lånt herifra.

Løkurt mister smaken om den blir varmebehandlet eller tørket, og egner seg følgelig best rå. Jeg bestemte meg derfor for å lage pestopasta. Og nå er jeg nødt til å si en ting: jeg var ikke helt overbevist etter å ha laget pestoen. Jeg syntes rett og slett at den smakte litt besk. Siden jeg ikke kaster mat, var jeg imidlertid nødt til å spise den uansett, så jeg blandet pestoen med pasta, sopp og soltørkede tomater; og med ett var det en helt annen rett! Ja, faktisk riktig godt. Hvem skulle trodd det?

I etterkant har jeg oppdaget at jeg med fordel kunne ha ventet med løkurten til senere på året; bladene fra stengelen nemlig er midlere enn de i bladrosetten. Så hvis dere vil maule løkurtpesto er nok det lurest. Men som pastasaus funket denne fint.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pestopasta
1-2 porsjoner

1/2 liter løkurt
1/2 dl mandler
2 ss olivenolje
2 ss revet parmesan

pasta
5-6 aromasopp
1 liten neve valnøtter (eller mandler)
3 soltørkede tomater,  i biter
salt og pepper

Kok pasta etter anvisningene på pakken. Lag pesto av løkurt, mandler, olivenolje og parmesan. Del soppen i biter og stek den i stekepanna. Bland pasta med pesto, stekt sopp, valnøtter og soltørkede tomater. Funker garantert også kald som pastasalat.

Ukas ugress: Løkurt

En kommentar om “Ukas ugress: Løkurt

Legg igjen en kommentar

