52. Spis ugress

#52

Endelig begynner våren å komme skikkelig i gang, og det er på tide med årets første matauk. Det er nemlig nesten ikke grenser for hva som finnes av spiselige i vekster i grøftekantene våre; det er bare å lære seg hvilke som er gode, og slå seg løs!

Miljøgevinsten av å spise ugress trengs vel ikke forklares noe nærmere? Det er mat som det ikke krever noen ressurser å fremstille, snarere tvers om: du sparer gartnere og hageeiere for masse luking ved å spise ugresset heller en å la det stå. Her er det bare å spise så mye som mulig med verdens beste samvittighet!

For å utvide ugress-repertoaret mitt (tidligere kun bestående av brennesle og skvallerkål) var jeg i fjor var jeg på ugresskurs («Mat av vårens ville vekster») i regi av Oslo sopp- og nyttevekstforening. Det var skikkelig bra, og maten som ble laget siste kurskvelden var helt himmelsk! Det kan ha noe å gjøre med at det var opptil flere kokker (3?) som var deltakere på kurset, men jeg vil påstå at ingrediensene også spilte en rolle. Sprøstekt geitrams med ramsløkmajones, salat med vassarve, parmesan og markblomster, brenneslepai og karvekålsuppe… Jeg blir sulten bare av å tenke på det! Denne våren har jeg derfor planer om å lage masse mat av ting jeg finner i grøftekanten.

Notatene mine fra ugresskurset er ikke akkurat fullstendige, men her er i alle fall eksempler på planter som egner seg godt til mat:

Ugress
Brennelse, Engkarse, Løvetann og Skvallerkål
Løkurt, Alm, Karvekål, Vinterkarse og Vassarve

Planen min er å lage mat med så mange som mulig av disse, og poste resultatene mine her. «Ukas ugress» innføres fra og med denne uka.

Jeg så masse løkurt på vei hjem fra jobb i går, så i morgen tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på en rett med den i hovedrollen. Det er bare å glede seg! (Kanskje..)

52. Spis ugress

4 kommentarer om “52. Spis ugress

  1. For et genialt kurs! Savner sånn «god gammeldags» kunnskap om hva i naturen en kan spise, Surblad! Spiser unge fortsatt det, mon tro? Jeg husker jeg av og til spiste nektaren fra lilla kløver også ^ ^ De rettene dere fikk servert hørtes deilig ut, også så fine tegninger 🙂 x

    Lik

Legg igjen en kommentar

