Hvordan bruke tørkede bønner

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bønner er noe av det mest miljøvennlige det går an å spise, og kjøper du tørkede bønner i stedet for bønner på boks reduseres emballasjebehovet kraftig. Det krever imidlertid mye tid, strøm og planlegging å skulle koke opp én porsjon med tørkede bønner hver gang det står bønner på menyen. Heldigvis finnes det en bedre løsning!

Kjøp inn tørkede bønner, og kok opp hele pakken på én gang. Usikker på hvordan tørkede bønner kokes opp? Jeg pleier å legge bønnene i bløt over natta i en bolle eller gryte som er 2-3 ganger så stor som volumet av de tørre bønnene. Dagen etter bytter jeg ut vannet og koker dem i en stor gryte sammen med litt salt og et par teskjeer natron. Natron i vannet øker pH’en, noe som gjør bønnene mykere og reduserer koketida.

Så snart bønnene er kokt møre, fordeles de i tomme, rene og steriliserte syltetøyglass som fylles opp med kokevann fra gryta til glassene er helt fulle. Skru deretter på lokk, og la syltetøyglassene avkjøle seg før de settes i kjøleskapet. Oppbevart slik holder de seg i flere måneder, og det er bare å hente ut et glass når man skulle trenge det.

Hvordan bruke tørkede bønner

5 kommentarer om “Hvordan bruke tørkede bønner

  1. Så lurt!
    Klarte en gang og ikke koke noen kidney bønner godt nok, og fikk matforgiftning, uff! Meeeeen, i senere tid har jeg lært, men det tar fryktelig lang tid og bløtlegge og koke, særlig som du sier om det bare er til ett måltid. Dette var fiffig frøken, takk for tips 😀 Og også det om natron, det visste jeg ikke gjorde dem mykere 😀
    Håper du har en finfin torsdag 🙂 x

    Lik

    1. Oj, jeg visste ikke engang at det gikk an å få matforgiftning av bønner. Høres kjipt ut!
      Jeg lærte natron-trikset av ei venninne; det funker veldig bra!

      Lik

  2. Sissel sier:

    Natron-trikset hjelper ikke bare med å gjøre bønnene myke, men hjelper også til at man ikke får så mye luft i magen 🙂

    Likt av 1 person

  3. Anette sier:

    Ferdigkokte bønner kan også fryses, det gjør jeg. Bløtlegger og koker 2-3 kg om gangen og fryser ned i porsjonposer (gjerne poser som er til overs fra grønnsaker/brød/o.l). Jeg bruker bønner som oftest i varmretter, og da putter jeg de frosne direkte i og tiner raskt.

    Lik

    1. Jeg fryser dem ned jeg en gang i blant jeg og, men synes det er litt mer stress fordi de da må tines før jeg kan bruke dem. Frosne rett i gryta var en god idé, det skal jeg gjøre med dem jeg har i fryseren nå!

      Lik

Legg igjen en kommentar

