48. Unngå jord med torv

_48 Noen flere som har kjøkkenhageplaner? Da har dere sikkert vært på hagesenter på jakt etter jord, og blitt like forvirret som meg over utvalget av jordprodukter i sekk. Såjord, krydderurtjord, grønnsaksjord eller kukompostjord; hvilken skal jeg velge? Det viser seg at svaret er ganske enkelt: velg den jorda som er uten torv.

Torv er myrjord: plantemateriale som har blitt brutt langsomt ned i et fuktig, oksygenfattig miljø. Problemet med torvjord er de store mengdene CO2 som er bundet i torven, hele 275 kg CO2 per m³ (i følge Bioforsk), og som frigis til atmosfæren når torven hentes opp. Det er i teorien en fornybar prosess, men å lage ny myr tar hudrevis av år, og det har vi ikke tid til å vente på. Så enn så lenge bør vi la myra stå!

Med et torvuttak på drøyt 90 000 tonn i året (i følge Avfall Norge), og massetetthet 150 kg/m³, vil det si at utslipp fra norsk torvproduksjon er i størrelsesorden 165 000 tonn CO2, per år. Dette tilsvarer utslippet fra ca. 50 000 biler. Kanskje det på tide å ta etter Storbritannia, som skal fase ut torv innen 2020?

Tilbake til jordvalget, så kjøpte jeg en tilfeldig sekk, og fant først senere ut av den inneholdt torv. Så vidt jeg kan skjønne, er det faktisk slik at samtlige sekker på mitt locale hagesenter har torv i seg… Neste gang skal jeg derfor kjøpe Oslokompost, som er laget av hageavfall fra Oslo-hager. Ikke så verst kortreist! For tips om jordprodukter uten torv, se også Framtiden i våre hender sin gjennomgang her.

48. Unngå jord med torv

Legg igjen en kommentar

