Status mars

Takk for nå, mars! Her er statusoppdateringen etter den første vårmåneden.

2. Sluttet å kaste mat

Det gikk ganske bra de første månedene, men som dere ser på grafen under må jeg nå skjerpe meg om jeg skal nå målet mitt om under 7 kg matsvinn i 2015. Hva skal jeg si? Jeg skylder på den veganske våren, som har gjort måltidsplanlegging mer utfordrende. Dessuten har bønnebaserte pålegg alltid litt kortere holdbarhet enn det jeg tenker…

matsvinn_mars

19. Slip kjøkkenknivene

Jeg må bare trekke fram dette tiltaket, for jeg er så fornøyd med det! Spesielt for et par uker siden, da jeg passet huset (og bikkja) til foreldrene mine en helg, og skulle lage mat i deres kjøkken. Lettere sagt enn gjort. De har kanskje 20 kjøkkenkniver, men ingen skarpe nok til å hakke urter med… Da var det nydelig å komme hjem til mine egne to kniver, som skjærer hva det skal være! Slip kjøkkenknivene, folkens!

28. Unngå palmeolje

I lys av palmeoljedebatten på sosiale medier den siste tiden lurer jeg på om jeg skal revidere tiltaket til «unngå palmeolje som ikke er sertifisert». Oppdatert innlegg kommer nok etter hvert. For, som det blir påpekt blant annet her, er ikke andre oljer et bedre alternativ til palmeolje. Palmeolje er den oljen som gir størst avling per areal, det vil si at produksjon av andre oljer vil kreve mer avskoging enn palmeoljeproduksjon. Heldigvis er det ikke helsvart; en bedre og mer effektiv drift av eksisterende palmeoljeplantasjer kan gi større avlinger på eksisterende arealer. Så jeg bør vel egentlig støtte denne effektiviseringen, heller enn å kjøre en full boikott. Skjønt, om alle hadde hatt et mer plantebasert kosthold, hadde ikke dette med areal vært noe problem. Hvilket bringer meg over på neste tiltak…

30. Kutt kjøttet

Den veganske våren har vært månedens store prosjekt. Hvordan har det gått? La meg si det sånn: det har vært mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Som semi-vegetarianer med en eks-samboer med melkeallergi tenkte jeg at jeg bare skulle cruise gjennom måneden, men sånn har det definitivt ikke vært. Først var det påleggsutfordringen, som nevnt her, men det løste seg etter hvert (jeg er fortsatt helt opphengt i tapenade!). Så det å spise mat hjemme har ikke vært et stort problemet.

Alle andre steder, derimot… Jeg skjønner ikke hvordan veganere greier seg. Nesten alt inneholder jo meieriprodukter og/eller egg. Det er veldig mange ganger jeg har spist noe, og først i etterkant har tenkt på at det inneholder melk. Som fredagskake på jobb, en brødskive med ost etter å ha hjulpet ei venninne med flyttelasset, en sjokoladebit til kaffen og snacks på fest… Så helt vegansk har jeg ikke vært. Men jeg har virkelig prøvd, altså!

Kommer jeg til å fortsette som veganer? Nei. Det er alt for mye jobb. Men hvis jeg spiser på en cafe, og de faktisk har et vegansk alternativ, skal jeg definitivt gå for det. Og så skal jeg fortsette å lage mer vegansk mat hjemme. Spesielt tapenade!

31. Del opp mat som skal kokes i mindre biter

Jeg tenkte at dette var et slags «juksetiltak», fyllstoff mellom «skikkelige» tiltak, men jeg har spist mye suppe i det siste, og er faktisk blitt mer bevisst på hvor smått jeg deler grønnsakene. Det går mye fortere med små biter!

32. Spar miljøvennlig

Ikke direkte relatert, men The Guardian har en kampanje nå som har som mål å få store veldedige fond til å trekke sine investeringer i fossile brensler. Det er mye bra stoff på sidene deres, jeg kan anbefale podcasten! Og så må dere selvfølgelig signere kampanjen!

33. Fyrstikker heller enn lighter

Tja. Jeg har faktisk brukt mest lighter den siste måneden. Men det er fordi jeg har en lighter, og gjerne vil bruke den opp, sånn at jeg bare kan bruke fyrstikker i fortsettelsen.

34. Skrur av lyset når jeg forlater et rom

Jeg har blitt litt flinkere?

35. Lager kompost av matavfallet

De siste månedene har endret min holdning til søppel generelt, og matavfall spesielt. Det høres ut som en klisje, men jeg har faktisk begynt å se på matavfallet som en ressurs heller enn et onde. Det er jo mat til marken min! Som igjen skal gi mat til plantene mine, som skal gi mat til meg. Uten at jeg skal begynne å danse til «A Circle of Life», så er det jo ganske fint?

Jeg har også innsett at den fysiske nedbrytingsprosessen er innmari fascinerende. Hvis du i fjor hadde fortalt meg at jeg kom til å grave gjennom matavfallet mitt for å observere maten i ulike stadier av nedbryting, hadde jeg nok ikke trodd på deg. Men her er jeg altså. Neimen, se, den mugne sitronen fra forrige uke!

Og marken, hvordan går det med dem? Bra takk. Tror jeg. Ok, det går litt tregt. De spiser og koser seg, men enn så lenge er det for få mark til at de greier å spise opp alt matavfallet mitt. Anbefalt markmengde er visstnok noen tusen, og jeg startet jo bare med hundre, så jeg venter på at skal bli flere. Det kan nok ta noen måneder, så jeg får bare prøve å være tålmodig.

36. Ikke kjøp ferdigmat

Null problem, har ikke greid å finne vegansk ferdigmat.

37. Velg riktig lyspære

Har ikke byttet noen lyspærer denne måneden.

38. Sjampobar heller enn sjampoflaske

Har brukt denne en stund, så ikke noe nytt.

39. Kildesorterer

Så godt jeg kan!

40. Dyrk urter og grønnsaker i vinduskarmen

Samtlige vinduskarmer hjemme hos meg er fylt opp med planter, og jeg har ikke priklet halvparten ennå. Hvordan skal dette gå…? Jeg tror jeg må ta med meg noen på jobb. En stund var jeg litt lei meg for at det er en del frø som ser ut til å ikke spire (chili, paprika, mynte og agurk), men det er kanskje likså greit?

Her er vinduskarmen på soverommet:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

41. Dropp storbyhelgene

Kan ikke dra bort uansett, for jeg må jo passe på plantene! Skjønt, hvis noen vil bli med meg på den småbyhelgen til Fredrikstad, så kan jeg muligens skaffe meg plantebarnevakt…

42. Ta tog i stedet for fly

Sist togtur var en suksess, så jeg har planer om å gjenta det ganske snart, nærmere bestemt i forbindelse med en befaring på Voss. Kombinert jobb og sightseeing med Bergensbanen, det må jo bli bra?

43. Velg elektroniske billetter

Og som regel går det fint uten å skrive dem ut også.

44. Bruk biblioteket

Det var veldig hyggelig å være på biblioteket igjen, og jeg kommer garantert til å bruke det mer framover.

45. Gi bort ting du ikke bruker

Jobber fortsatt med saken.

Det var alt for denne gang. Nei, forresten, jeg har jo også laget en Facebook-side for bloggen. Følg den gjerne!

Status mars

2 kommentarer om “Status mars

  1. Syns du er skikkelig flink jeg! Og det er sant som du sier med vegetar påleggene, holdbarheten på de er jo bare et par dager når de først åpnes omtrent. Stå på! Så håper jeg du har en finfin påske 🙂 xx

    Lik

Legg igjen en kommentar

