45. Gi bort ting du ikke bruker

_45 (1)

Jeg benytter påskeferien til en skikkelig våropprydding, og tar meg friheten til å kalle det et miljøtiltak. Det er fint å gi bort ting man ikke bruker, slik at andre kan få glede av dem. Hvis mine gamle saker gjør at andre ikke kjøper noe nytt, spares en hel del ressurser, og miljøtiltaket er et faktum! Det må allikevel legges inn et forbehold:  Å gi bort ting for så å erstatte det med nye ting er definitivt ikke et miljøtiltak;  da er det bedre å beholde det gamle. Det handler jo om å redusere den totale ressursbruken.

Med det i bakhodet, har jeg tenkt litt over fordelene med å ha færre ting. Og det er mange! Mer plass, mindre å rydde og holde orden på, mindre å passe på og mindre å vedlikeholde. For ikke å snakke om flere ting jeg liker og færre ting jeg ikke liker. Nå skal det bli slutt på å lete gjennom en hel kjøkkenskuff med skrot for å finne «den gode» potetskrelleren!

Jeg har dermed begynt å gå gjennom leiligheten min på jakt etter ting som jeg ikke trenger. Forsidebildet viser den foreløpige haugen, den kommer nok til å vokse i løpet av de neste dagene.  Det er ting som jeg har flere av enn jeg behøver (som kjøkkenkniver), ting som jeg ikke bruker lenger (bøker jeg ikke planlegger å lese på nytt igjen), ting som jeg aldri har brukt (brettspill som jeg aldri kommer til å lære meg reglene til) og ting som jeg rett og slett ikke liker (danseskøytene med dårlig passform). Jeg merker at jo mer jeg ser, jo flere ting finner jeg. Andre runde i bokhylla ga jammen meg like mange bøker som første runde!

Hva skal jeg gjøre med tingene videre? Aller først tenkte jeg at jeg skulle høre med noen venninner om det er noe de vil ha. Deretter tenker jeg enten å legge ut noe til «gi bort» på Finn, eller rett og slett sette det på fortauet der jeg bor en helgedag med fint vært, med en «Gis bort»-lapp på (og hente inn igjen det som ikke blir tatt, selvfølgelig). Ellers er jo loppemarkedsesongen rett rundt hjørnet!

45. Gi bort ting du ikke bruker

En kommentar om “45. Gi bort ting du ikke bruker

  1. Godt tiltak atter en gang!
    Her i Storbritannia er de uhyre flinke til og gi bort det de ikke trenger til veldedighetsbutikke 😀 Synes det er utrolig greit ettersom det man gjerne ser på som «bortkastete» ting er nyttig for andre 🙂 x

    Lik

Legg igjen en kommentar

