42. Ta tog i stedet for fly

_42 (2)

I går bestemte jeg meg for å kutte ut storbyhelgene. Men hva med når jeg ikke kan droppe turen sånn helt uten videre? Jo, da er det selvsagt tog som gjelder!

Ikke bare er det et mer miljøvennlig fremkomstmiddel, det er også en mye mer behagelig måte å reise på. I dag skulle jeg for eksempel på et møte i Stavanger som begynte kl 08.30. Om jeg skulle tatt fly, måtte jeg ha stått opp grytidlig for å rekke frem. Med nattoget fikk jeg en behagelig natts søvn i sovekupe, og rakk cafefrokost (jeg elsker frokost på cafe!) i Stavanger før møtet begynte. Tilbake tok jeg dagtoget, og fikk massevis at tid til å lese de rapportene som jeg aldri rekker å komme gjennom når jeg sitter på kontoret. Bare fordeler, altså!

Men: Til tross for at jeg er kjempefan av sovekupeer, har jeg vært i tvil om de faktisk er mer miljøvennlige enn fly. En sovekupe tar jo opp mye mer plass enn et sete, så hvordan blir egentlig det endelige miljøregnskapet?

Jo, nå skal dere høre. En vanlig vogn har 80 seter eller 15 sovekupeer (jeg har telt). Klimakostnaden for en sovekupe blir altså tilsvarende ca. 5,3 vanlige sitteplasser. Togturen til Stavanger bruker, i følge NSBs egen miljøkalkulator, ca. 28 kWh per sete dersom toget er fullt. Med et utslipp på 0,122 kg CO2-ekvivalenter per kWh, blir det 3,4 kg CO2-ekvivalenter per sete, noe som gir 18 kg CO2-ekvivalenter per sovekupe. Med et tog som i snitt er 1/3 fullt, havner vi på hele 54 kg CO2-ekvivalenter for reisen til Stavanger.

Ok, men hvordan ser det ut for flyturen? Flytur en vei til Stavanger er på ca. 340 km, og medfører, i følge tallene fra Miljødirektoratet, et utslipp på snaut 100 kg CO2-ekvivalenter. Da har jeg neglisjert transport til og fra flyplassene. Konklusjonen er altså at det lønner seg med toget uansett! Skjønt, det beste hadde nok vært å få til møtet som en videokonferanse…

42. Ta tog i stedet for fly

Legg igjen en kommentar

