41. Dropp storbyhelgene

#41

La meg si det med én gang: Jeg er glad i å reise. Og fordi jeg er i full jobb, og ikke har all verdens tid,  er det praktisk med weekendturer. Tenk så fint å bare sette seg på et fly, og så være i en europeisk storby innen et par timer! Ikke koster det stort heller. Bortsett fra for miljøet, da.

Det er nemlig faktum at flyreiser er skikkelig lite miljøvennlig. Beklager, men det er ikke til å komme bort i fra. Det er kanskje utopi å kutte ut flyreiser fullstendig, men det går an å redusere antall reiser, f.eks. ved å droppe helgeturene. Det er bedre å ta færre turer, og heller være lengre borte når man først tar fly. Det er dessuten grenser for hva man rekker å oppleve på en helg, så sånn sett er det mye bedre å være borte ei uke eller to, og faktisk ha tid til å utforske reisemålet, ikke bare stresse rundt.

Hvor stor klimapåvirkning har egentlig en storbyhelg? Miljødirektoratet oppgir et klimagassutslipp på 234 gram CO₂-ekvivalenter (130*1,8) per person og km.  Med en avstand på 1000 km (tilsvarer Oslo-Amsterdam), blir det snaut et halvt tonn CO₂-ekvivalenter for en tur-returreise. To reiser tilsvarer altså et utslipp lik nordmenns årlige kjøttforbruk, og én reise slipper ut like mye klimagasser som å kjøre bil til jobb et helt år. Hvis jeg hadde droppet mine tre helgeturer i fjor (til hhv. Paris, St. Petersburg og Amsterdam), ville jeg spart i størrelsesorden 1,5 tonn CO₂-ekvivalenter. Det er for sent å gjøre noe med nå, men i framtiden skal jeg være mye flinkere!

Er det kjedelig å ikke ta en storbyweekend i ny og ne? Neida, man kan jo alltids dra på hytta, på telttur eller på weekend-tur til en norsk småby. Hvem blir med til Fredrikstad?

41. Dropp storbyhelgene

Legg igjen en kommentar

