Helgefrokost

Tapenade

Helgefrokost er noe av det beste jeg vet. Spesielt på dager som i dag, med strålende sol utenfor kjøkkenvinduet, og all verdens tid til å drikke kaffe. Og til å nyte hjemmebakt brød med hjemmelaget pålegg. For endelig føler jeg at jeg har fått tak på dette med vegansk pålegg, og herre min hatt så godt det er! I dag er det en vakker, lilla kalamata-tapenade, pesto av soltørkede tomater og et mildt nøttepålegg av peanøtter og kikerter på menyen. Alle tre påleggene er helt nydelige på hvert sitt vis. Jeg legger ved oppskriftene mine under, i tilfelle noen er interessert.

Untitled design (1) Tapenade

1 hvitløksfedd
1 glass kalamata-oliven (165 gram, minus det jeg maula underveis)
2 ss god olivenolje
1 ss sitronsaft
1 liten neve hakket bladpersille
Pepper

Soltørket tomat-pesto

1 hvitløksfedd
en neve valnøttkjerner
1 glass soltørkede tomater i olje (85 gram tomater)
2 ss av oljen (+kapersen) fra glasset

Nøttepålegg

2,5 dl kikerter
4-5 ss peanøttsmør
1 ss honning
1/4 ts kanel
ev. litt salt hvis det ikke er salt i peanøttsmøret

Samtlige pålegg tilberedes ved å putte alle ingrediensene i en blender, eller gå løs på dem med en stavmikser.

Untitled design (2)

Helgefrokost

5 kommentarer om “Helgefrokost

  1. Ser ut som en nydelig frokost! Selv er jeg carnivor, men kan lett få besøk av veganer som jeg gjerne vil servere noe. Jeg har akkurat lært at strengt vegansk ikke tillater honning? Hva tenker du om det?

    Et liten utfordring til deg: Har du lyst til å lage et innlegg hvor du ramser opp alle de grønne hensiktene, gjerne med henvisning til hvert innlegg? Jeg er imponert over alle tiltakene dine og det hadde vært moro å se en oversikt, kanskje hvor man kan ‘krysse av’ for utført tiltak hjemme? Du har et supert læringsopplegg her som mange kan la seg utfordre av. Kanskje du er lærer?

    Lik

    1. Ja, jeg har lest det jeg også, men jeg synes det er helt idiotisk. Biene er superviktige som pollinatorer, og om vi ikke spiser honningen deres, forsvinner mye av insentivet for å holde bier. Biene produserer uansett mye mer honning enn det de selv trenger, så jeg ser ingen grunn til å ikke låne litt fra dem 🙂 Dessuten er honning kortreist (enn så lenge kjøper jeg fra en kollega som er birøkter) og er et sunnere (og bedre!) søtningsmiddel enn f.eks. sukker. Jeg spiser så mye honning som jeg kan 🙂 Den mest puritanske veganer er nok mot min markkompost også; det er jo husdyrhold på et vis det også…

      Det finnes faktisk en liste over alle tiltakene jeg har skrevet om, den er bare litt bortgjemt. Om du trykker oppe i høyre hjørnet, ligger det en link til «Tiltaksliste» under overskriften «Sider». Riktignok uten avkrysningsmulighet, men kanskje jeg kan få til det etterhvert? Takk for hyggelig tilbakemeldning 🙂

      Lik

  2. Herlig!
    Har lurt på hva jeg kan erstatte fiskeprodukter med, da det er det jeg savner mest av «kjøttprodukter», men så fant jeg ut i går morges at soltørkede tomater i olje smakte nesten som makrell i tomat, så da fikk jeg det fikset 😀 Nå må jeg bare finne noe kreativt til røykelaks…… Forslag? 😛 x

    Lik

    1. Hmm… Nei, jeg har egentlig ikke det. Strengt tatt prøver jeg å ikke lage «erstatningsmat», for det blir alltid til at jeg sammenligner med originalen, og så blir jeg skuffet når det ikke smaker likt… Jeg har bedre suksess når jeg lar den veganske maten stå på egne ben, uten å skulle etterligne noe. Når det er sagt, så er jeg enig i at soltørkede tomater minner om makrell i tomat. Det oppfyller i allefall det samme «behovet» hos meg 🙂

      Har ikke laget noe som ligner på røkelaks, men kom over denne oppskriften her: http://www.food.com/recipe/vegan-smoked-salmon-spread-21516 Synes den høres lovende ut! Hva tror du?

      Lik

Legg igjen en kommentar

