39. Kildesorter

#39

Jeg hadde faktisk tenkt til å ikke ha med dette tiltaket. Ikke fordi jeg mener det er dumt å kildesortere (jeg har strengt tatt allerede hatt med et tiltak som går på kildesortering), men fordi jeg mener det beste er å unngå produsere søppel i det hele tatt, eller i alle fall å redusere søppelmengden. Kildesortering har også det problemet at det kan ta fokuset bort fra andre, viktigere miljøutfordringer. Hvis du spør den jevne forbruker om hva han eller hun gjør for å bedre miljøet, er sjangsen stor for at svaret er «jeg kildesorterer». Og det synes de er tilstrekkelig. Det er det ikke.

Når det er sagt, så er det mye bedre å levere søppel til resirkulering enn til forbrenning. Og siden det nettopp var en sak på nrk om at vi i Oslo kun kildesorterer 21% av plastavfallet, til tross for at det er påbudt, tenkte jeg at jeg skulle ta det opp. Det lønner seg å sortere; la gammel plast blir til ny plast. Det krever riktignok ressurser, og har en del begrensninger, men det er fortsatt en betydelig besparelse sammenlignet med å pumpe opp ny olje fra havet for å lage den plasten. En norsk livsløpsanalyse viser en besparelse på 2,7 CO2-ekvivalenter per kg plast for resirkulering sammenlignet med forbrenning (eller energigjenvinning, som det så fint heter).

Det er selvsagt viktig å sortere andre materialer også. Matavfall i restavfallet reduserer virkningsgraden på forbrenningsanleggene pga. høyt vanninnhold. Om man ikke har lyst til å lage kompost, kan det i det minste få bli til biodiesel? Glass og metall blir til nytt glass og metall. Det går bare med 5% av energien å produsere resirkulert aluminium som det å lage helt nye aluminium. Derfor: Vær flink til å kildesortere! Ja, jeg har planer om å ta det så langt at dersom jeg ikke får kildesortert avfallet mitt der jeg er, skal jeg ta det med hjem for å kildesortere det der.

Nok skjennepreken for idag! Jeg lover at de neste innleggene blir mer av «feel-good»-typen. Ha en strålende helg!

39. Kildesorter

Legg igjen en kommentar

