Nytt forsøk på markkompost

Mitt første forsøk på mark som kjæledyr var ingen stor suksess, men jeg prøver igjen! Dette er hva jeg har gjort denne gangen:

Først tok jeg en bøtte og drillet dreneringshull i bunnen og lufthull i toppen langs sidene. Deretter la jeg oppi et godt lag revet avispapir, og sprayet med vann slik at det ble fuktig (bildet er før spraying).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Over avispapiret la jeg et lag med matavfall (kaffegrut og grønnsaksrester), samt litt jord. Så dekket jeg det hele med et nytt lav avispapir, og lot bøtta stå sånn i nesten en uke (hovedsaklig fordi de var utsolgt for mark).

OLYMPUS DIGITAL CAMERAI dag hadde de endelig mark i butikken igjen, så jeg kjøpte to nye bokser (a 50 mark), og heldigvis var det liv i dem begge.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMarken ble kjærlig plassert i bøtta og dekket med avispapir.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASå sprayet jeg litt mer vann på avispapiret, puttet lokk på bøtta, og satte den i et skap på kjøkkenet:

OLYMPUS DIGITAL CAMERANå krysser jeg bare fingrene for at marken vil trives bedre denne gang enn ved forrige forsøk! Om de får bo permanent på kjøkkenet har jeg ikke tatt stilling til enda, men enn så lenge vil jeg ha dem et sted hvor jeg kan følge med på dem. Så får bare støvsugeren, som vanligvis bor i skapet, stå fremme så lenge…

Nytt forsøk på markkompost

9 kommentarer om “Nytt forsøk på markkompost

    1. Proff er jeg definitivt ikke, men jeg har troa på at det blir bra denne gangen. Marken ser ut til å trives godt, og har gått løs på maten sin 🙂

      Lik

  1. Signe sier:

    Hei! Eg fann bloggen din som tips i kommentarfeltet til det siste innlegget til Hjartesmil. Må sei eg er kjempenøgd med å ha funne bloggen din, og kjem til å lese ofte 🙂 Stå på med miljøengasjementet, det er verkeleg viktig! Diggar dei enkle tipsa du gjev – om me alle gjer litt kvar, blir det mykje til saman. Ha ei fin veke vidare 🙂

    Lik

  2. Mette sier:

    Blir spennende å se om det går denne gangen! Jeg har tenkt til å skaffe meg mark som husdyr selv. Tenker å ha dem i en boks i skapet under vasken på kjøkkenet. Artig for barn og artig for voksne og bedre for miljøet. 🙂

    Lik

    1. Ja, gjør det! Mark er veldig fascinerende, jeg har egentlig lyst til å kikke inn til dem hele tiden og se hvordan de har det. Men så leser jeg på nett at man helst bør la dem være i fred, så nå prøver jeg å begrense meg 🙂 Det ser dog ut til at de trives. Ingen har forsøkt å rømme, og de spiser bananskall til den store gullmedalje!

      Lik

  3. Kamilla sier:

    Hei! Det er jo en stund siden du skrev dette innlegget, men jeg lurte på hvordan det går med markene? Og hvilken butikk kjøpte du marken i? Takk 🙂

    Lik

    1. Hei! Det går helt greit med marken. De formerer seg ikke så mye, noe som kanskje tyder på at de ikke er så godt fornøyd med forholdene, men de fleste lever fortsatt, og de lager om matavfallet til kompost. Det går imidlertid mye saktere enn det jeg ønsker, sikkert fordi det er alt for få mark, så jeg lurer på om jeg skal ut og grave etter noen flere…

      Marken ble kjøpt i en tilfeldig sportsbutikk, tror det var G-sport, men hvis jeg skulle gjort det igjen, ville jeg gravd marken selv. Finner du en kompostbinge er det garantert fullt av mark der!

      Lik

  4. Hei, jeg kom over dette blogg innlegget nå, og lurer på hvordan det går med marken?
    Jeg er interessert i å begynne med markkompost. Lurer på hva slags mark du bruker?

    Lik

Legg igjen en kommentar

