36. Ikke kjøp ferdigmat (eller «5 gode grunner til å unngå ferdigmat»)

#36

Det er mange grunner til å unngå ferdigmat. Siden jeg er glad i lister, får dere en liste med fem av dem her:

1. Har ingen kontroll på ingrediensene. Det er som oftest ingen informasjon om hvor de kommer fra eller hvordan de er fremstilt, og mye av maten inneholder dessuten ingredienser som det er greit å unngå (som f.eks. palmeolje). Lager du maten selv, kan du velge kortreiste grønnsaker, egg fra utegående høns og økologisk mel. Hvis du vil.

2. Dyrt. Det er generelt mye billige å lage mat fra bunnen av.

3. Usunt. Ferdigmat inneholder ofte alt for mye salt, og andre ting som kroppen ikke har godt av. Lager du maten selv, kan du velge ingredienser som er bedre for helsa.

4. Emballasje. Ferdigmat er generelt overemballert, med mange lag plast og papp. Bare tenk på en pakke Fjorland, så skjønner du sikkert hva jeg mener. Unødvendig emballasje er sløsing med ressurser. Om du kjøper inn ingrediensene selv, kan du velge å kjøpe så mye som mulig uten emballasje (se gjerne min innkjøpsguide hvis du bor i Oslo).

5. Energibruk. Fremtiden i våre hender henviser til et studie som viser at energibruk for matlaging hjemme i snitt er noe mindre enn for ferdigmat. Jeg har ikke fått sjekket opp originalkilden selv, men dere kan jo ta en kikk?

Jeg kunne også nevne at hjemmelaget mat smaker bedre, at det er lettere å lage passe mengde mat, og dermed unngå matsvinn, og at det er innmari vanskelig å fine gode vegetariske alternativer i ferdigmathylla . Men jeg velger å la være, for da hadde jo lista blitt lenger enn fem punkter.

Som det kommer fram av innlegget skal jeg ikke lenger kjøpe ferdigmat. Det burde egentlig gå greit. Som vegetarianer var det vanskelig å finne god ferdigmat; som veganer er det helt umulig. Nå varer riktignok veganer-prosjektet kun ut mars, men forhåpentligvis kan jeg få med meg noen gode matlagingsvaner videre!

36. Ikke kjøp ferdigmat (eller «5 gode grunner til å unngå ferdigmat»)

En kommentar om “36. Ikke kjøp ferdigmat (eller «5 gode grunner til å unngå ferdigmat»)

  1. Mange gode punkter her! Er av og til jeg kjøper det til lunsj når jeg er på farten, men er jo like greit og heller kjøpe noe frukt eller grønt til en kommer hjem og kan mekke et større måltid 🙂 x

    Lik

Legg igjen en kommentar

