35. Lag kompost av matavfallet

_35

Hvorfor kompost? Matavfall i Oslo blir jo samlet inn og gjort om til biogass. Joda, men det krever ressurser både å samle inn og å bearbeide matavfallet. Og rent praktisk trenger jeg jord å dyrke i, så hvorfor ikke lage den selv, heller enn å kjøpe inn? Vi snakker sparing på to fronter!

Jeg begynte så smått med kompostering i midten av januar. Det vil si: jeg satt opp en plastbeholder i kjellerboden min og begynte å samle opp matavfallet mitt i den. Fordi jeg var livredd for at det skulle begynne å lukte, puttet jeg også oppi store mengder døde planter, tørr mose (julepynt) og gammel jord, og var nøye med å røre rundt et par ganger i uka for å tilføre luft. Og det funka for så vidt; det lukter minimalt. Men det brytes ikke ned noe særlig heller…

Jeg tenkte derfor at jeg skulle tilsette litt meitemark for å få fart på prosessen. Aller helst skulle jeg jo gravd den selv, men siden det fortsatt er frost i bakken, bestemte jeg meg heller for å kjøpe marken. På tirsdag dro jeg følgelig til en fiskebutikk, kjøpte to bokser meitemark og gikk glad og fornøyd hjem til kompostbingen min. Det viste seg dog at marken i den første boksen var døde.  Dårlig begynnelse. I den andre boksen var det imidlertid liv, så jeg puttet den oppi komposten og krysset fingrene.  Stor suksess?  Vel. Det viste seg at komposten var for tørr, så da jeg kikket inn til marken onsdag morgen hadde mesteparten av dem bestemt seg for å krype ut og dø på kjellergulvet mitt… Jeg føler meg som verden verste husdyreier.

Etter å ha vannet den resterende marken, har jeg lest meg litt opp på markkompostering, og innser at det må tas litt mer hensyn til marken, spesielt i begynnelsen før de har fått etablert seg. De bør få et rede, de må ha det passe vått, de bør få mat som de liker og de bør dekkes til. Det finnes diverse instruksjoner på nettet om hvordan man setter opp en markkompost (for eksempel her og her), så i neste omgang lurer jeg på om jeg faktisk skal høre på noen som har peiling. For jeg vil så gjerne få det til! Men først må de få inn mark igjen på sportsbutikken; i dag var de utsolgt.

35. Lag kompost av matavfallet

3 kommentarer om “35. Lag kompost av matavfallet

  1. Visste ikke du kunne kjøpe meitemark! Men skulle ønske at de hadde tatt bedre vare på de der…
    Nå har du iallefall fått lært hvordan ting skal gjøres, så får du ha lykke til neste gang, det kommer til og gå så bra! Syns det er en lur idê 🙂 Tror også det er en kort liste over matavfall som ikke bør gå i komposten, men kanskje du har sjekket det opp allerede 🙂 Mener og huske da vi fikk en kompost boks i den ene bygningen vi var i, og ene naboen fortalte oss hva en ikke kunne kaste oppi den 🙂 x

    Lik

    1. Ikke jeg heller. før jeg begynte å google det 🙂 Og ja, det ideelle hadde vært om sportbutikkene hadde marken i en stor kompostbinge, så kunne folk komme med egne bokser og kjøpe i løsvekt. Hvis jeg hadde hatt sportsbutikk…(så hadde all marken dødd da også…)!

      Jepp, marken er veganere, så kjøtt og meieriprodukter bør ikke gå i bingen. Og ellers bør det være litt variasjon i føden, men tror ikke de er så veldig kresne. Vi får se!

      Lik

  2. lillepernille sier:

    Du må bruke kompostmark, som er en egen art. Min utendørs kompostbinge er det mange. Ta gjerne kontakt med meg, så kan du hente. Jeg bor i Oslo

    Lik

Legg igjen en kommentar

