34. Slå av lyset når du forlater et rom

_34

Lyspærene er blitt mer effektive de siste årene, og man får nå samme lysmengde fra en pære på 10 watt som fra 60 watt før i tiden. Det betyr imidlertid ikke at vi bare skal la lyset stå på; selv om 10 watt ikke er så voldsomt mye, har det en viss betydning for klimagassutslippet vårt. 10 watt som står på døgnet rundt blir 88 kWh per år, noe som tilsvarer ca. 10 kg CO2-ekvivalenter. Gang det opp med antall lamper, så kan vi snakke om et ganske stort klimagassutslipp.

Jeg har nettopp gått rundt og telt opp lyspærer i leiligheten, og havnet på den nette sum av 27 (fikk følgende kommentar sist helg: «Du har flere lyspærer på badet enn det jeg har i hele leiligheten min»). Det er riktignok en del som har en lavere effekt enn 10 W (deriblant de ti på badet), men samtidig har jeg også noen halogenpærer og glødepærer (ja, jeg vet!), så det dreier seg kanskje om 300 watt til sammen. Og jeg er ikke verdens flinkeste til å huske på å skru av lys, så det skal jeg jobbe med!

34. Slå av lyset når du forlater et rom

Legg igjen en kommentar

