Status Februar

Hui hvor det går! Februar er også over, og tiltakslista er nå oppe i 30 stykker (vel, nr. 30 ble strengt tatt publisert i mars, men jeg inkluderer den i februar). Her er en oppdatering for de tiltakene som er nye i februar, samt et utvalg av januars tiltak (hvis jeg skal gå gjennom alle tiltakene hver måned, tror jeg både dere og jeg kommer til å bli ganske lei).

2. Sluttet å kaste mat

Målet er å kaste mindre enn 7 kg mat i 2015. Lista mi på kjøleskapet ser for øyeblikket slik ut:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jepp, det er ansjosen fra januars statusoppdatering. Den eksploderte da jeg åpnet den, og var definitivt ikke spisbar… Ellers er jeg misfornøyd med å ha måttet kaste et helt halvt brød. Jeg skulle reise bort en helg, og tenkte faktisk på å dele det i skiver og fryse ned, men så ble det ikke noe av. Og da jeg kom hjem igjen var det selvfølgelig muggent.

Til tross for at jeg har kastet litt mat, ligger jeg brukbart an i forhold til målet mitt:

matsvinn_feb

13. Unngår mat som har reist med fly

Jeg har sendt det brevet til Bama, og venter spent på svar.

16. Tiner mat i kjøleskapet

Har ikke spist så mye frossen mat denne måneden, men det som jeg har spist har fått bo i kjøleskapet en stund først.

17. Fyller opp oppvaskmaskinen

Men er ikke blitt noe flinkere til å stable…

18. Bruk fast såpe i stedet for flytende

Og det er jo også mye finere. Sånn helt objektivt.

19. Slipte kjøkkenknivene mine

Enkelte har påpekt at det kanskje ikke var så lurt av meg å slipe knivene mine, i og med at jeg greide å kutte av meg fingertuppen med en uskarp kniv i fjor høst. De har kanskje et poeng, men jeg er villig til å risikere en fingertupp eller to mot å ha en kniv som glir gjennom tomater uten motstand.

20. Bruker oppladbare batterier

Har ikke fått brukt disse ennå…

21. Tar ikke i mot flyers

Men kan heller ikke huske å ha blitt tilbudt noen flyers.

22. Bruker klær en ekstra dag

Fortsatt ikke fått reparert den vaskemaskina, så vaskefrekvensen er fortsatt lav.

23. Har med vannflaske

Ikke alltid, men oftere enn før.

24. Bruker tradisjonell barberhøvel

Og er godt fornøyd med det.

25. Unngår engangsprodukter

Det har gått bra, med ett unntak. I helga var jeg på fjellet og gikk på ski, og etter å ha slitt meg gjennom tåke, vind og snø skulle jeg ta en velfortjent kopp med kakao på en fjellstue. Til min forferdelse oppdaget jeg at de kun serverte kakao i pappkopp, og jeg hadde glemt å ta med meg egen kopp fra hytta. Kald og sliten som jeg var gav jeg etter og tok i mot pappkruset. Neste gang husker jeg egen kopp.

26. Bruker månedslinser fremfor dagslinser

Jepp.

27. Spiser bønner og linser

Har stor tro på at denne måneden skal bli bra, bønnemessig.

28. Unngår palmeolje

Med all oppmerksomheten rundt palmeolje de siste årene, trodde jeg faktisk at vi hadde kommet lengre. Men nei, det er fortsatt veldig mange produkter som inneholder palmeolje.

29. Betaler regninger elektronisk

Det er fire dager siden jeg skrev innlegget, så det har ikke kommet noen regninger ennå.

30. Har kuttet ut kjøtt

…og melkeprodukter (mars). Oppdatering følger!

Status Februar

Legg igjen en kommentar

